Skip to main content

Pistă de biciclete inaugurată în Bihor. Primul tronson din cei 192 km construiți prin PNRR

 |  Crina Dobocan  | 
Foto: Anca Mihociu
Foto: Anca Mihociu

Proiectul primei piste de biciclete din țară construită pe coronamentele digurilor prinde contur în județul Bihor. Lucrările, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), vizează amenajarea a 192 de kilometri de traseu pe digurile râurilor Ier, Barcău, Crișul Repede, Canalul Colector și Crișul Negru. Finalizarea întregului proiect este estimată peste doar trei luni, iar primul tronson – de 6,2 kilometri – a fost deja realizat pe digul Barcăului.

Sectorul e amenajat în comuna Tămăşeu, de la frontiera româno-ungară până la intersecţia cu DN 19 Satu Mare – Oradea.

Proiectul ABA Crişuri este structurat pe cinci loturi, aferente celor cinci râuri, şi urmărește atât consolidarea coronamentelor digurilor şi creşterea gradului de siguranţă împotriva inundaţiilor, cât şi dezvoltarea unei infrastructuri moderne pentru cicloturism.

Duminică, la Tămășeu, sectorul finalizat a fost prezentat ministrului Dezvoltării, Cseke Attila, care a afirmat că proiectul are cel mai rapid ritm de implementare la nivel național pe partea de infrastructură velo.

Este singurul proiect care se va finaliza în acest an, cu opt luni mai devreme decât termenul contractual. Toate cele cinci loturi au contractele semnate și sunt în execuție”, a declarat ministrul.

La eveniment au participat și directorul Administrației Bazinale de Apă Crișuri, Pasztor Sandor, precum și reprezentanți ai firmelor implicate în construcție.

Pistele de pe diguri are rol local, dar și transfrontalier.

Conectăm Salonta cu Gyula, Oradea cu frontiera, Marghita cu Ungaria și zona de nord a județului cu localitatea Pocsaj. Practic, creăm legături directe pentru cicloturism între Bihor și țara vecină”, a precizat Pasztor Sandor.

Pentru a preveni vandalizarea, pe traseu au fost montate bariere speciale care permit doar accesul bicicletelor și al utilajelor de întreținere, iar în perioada următoare vor fi instalate și camere de supraveghere.

Investiție de peste 92 de milioane de lei

Pe tronsonul Barcău, lucrările au presupus consolidarea digurilor prin decopertare, așternerea de straturi succesive de balast și piatră spartă, precum și refacerea taluzurilor.

Din anii ’70 nu s-au mai făcut intervenții de asemenea amploare la diguri”, a explicat constructorul Gheorghe Vajai.

Amenajarea pistelor aduce beneficii duble: dezvoltă turismul sustenabil și mobilitatea verde, dar facilitează și accesul echipelor de intervenție în caz de inundații, precum și întreținerea periodică a lucrărilor hidrotehnice.

Proiectul, împărțit pe cinci loturi și realizat de mai multe asocieri de firme, are o valoare totală de 92,7 milioane de lei, cu finanțare asigurată prin PNRR, Componenta C11 – Turism și cultură.

Tot ieri, în Bihor, ministrul dezvoltării a mai declarat că se lucrează la memorandumul pentru continuarea Programului „Anghel Saligny” pe următorii trei ani.

În ce priveşte anul 2025, el a precizat că se aşteaptă soluţiile financiare de la alte ministere, astfel încât să se poată extinde finanţarea programului nu numai la proiectele care sunt în stadiu de execuţie foarte avansat și care merg mai departe, ci şi la celelalte proiecte.

Crina Dobocan