Skip to main content

Nu ești asigurat? Află cum poți deveni coasigurat și de ce acte ai nevoie

 |  Crina Dobocan  | 

Casa de Asigurări de Sănătate Bihor aduce în atenția publicului informații importante referitoare la procedurile și documentele necesare pentru a beneficia de asigurare medicală de sănătate în calitate de coasigurat, conform legislației în vigoare.

Cine poate fi coasigurat?

Conform Legii Nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, Art. 224, alin. 1, punctul „c)”, pot fi coasigurați soțul/soția și părinții fără venituri proprii care se află în întreținerea unei persoane asigurate. Această persoană poate fi un salariat, o persoană fizică ce depune Declarația Unică la ANAF pentru plata contribuției de asigurare de sănătate, pensionari, persoane cu handicap, persoane care beneficiază de indemnizație de creștere copil, indemnizație de șomaj sau venit minim de incluziune. Coasigurații beneficiază de asigurare socială de sănătate fără a fi obligați să plătească contribuția aferentă.

Este important de reținut că:

  • Coasigurații nu pot avea, la rândul lor, coasigurați
  • Copiii și tinerii cu vârsta între 18 și 26 de ani care își continuă studiile beneficiază automat de asigurare de sănătate și nu pot fi considerați coasigurați.

Acte necesare pentru a deveni coasigurat

Pentru ca un asigurat să adauge un coasigurat în evidențele Casei de Asigurări de Sănătate, acesta trebuie să urmeze pașii următori:

Pentru salariat:

Asiguratul salariat care dorește să ia în întreținere soțul/soția sau părintele fără venituri trebuie să se adreseze angajatorului pentru a înregistra coasiguratul în declarația unică D112.

Dacă coasiguratul necesită servicii medicale înainte ca acesta să fie raportat în declarația D112, angajatorul va emite o adeverință care să ateste calitatea de coasigurat. Aceasta va fi trimisă la Casa de Asigurări pentru înregistrare, astfel încât coasiguratul să poată beneficia de servicii medicale.

Pentru alte categorii de asigurați (pensionari, persoane cu handicap, etc.):

Aceștia pot transmite la Casa de Asigurări documentele necesare pentru înregistrarea coasiguratului:

Pentru soț/soție: Certificat de căsătorie, acte de identitate, declarația asiguratului de luare în întreținere a coasiguratului, declarația coasiguratului că nu realizează venituri.

Pentru părinte: Certificat de naștere al fiului/fiicei, acte de identitate, declarația asiguratului de luare în întreținere a coasiguratului, declarația coasiguratului că nu realizează venituri.

Modelele acestor declarații pot fi accesate pe site-ul oficial al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), la secțiunea Anunțuri – Bihor: https://cnas.ro/anunturi-2/.

Verificarea calității de asigurat

Verificarea calității de asigurat se poate face electronic de către furnizorii de servicii medicale, medicamente, îngrijiri la domiciliu și dispozitive medicale. Aceștia pot verifica statusul coasiguratului prin introducerea CNP-ului în aplicația online disponibilă pe site-ul CNAS.

În cazul în care persoana apare ca „neasigurată” în sistem (din cauza unei erori în interogarea aplicației), aceasta trebuie să prezinte documentele corespunzătoare care să dovedească statutul de asigurat, precum: adeverință de salariat, declarație unică de la ANAF pentru persoanele care plătesc contribuția, cupon de pensie, cupon sau adeverință de șomer, certificat de încadrare în grad de handicap, adeverință de student, decizie de concediu de creștere copil, sau adeverință medicală pentru diverse situații (mame, femei însărcinate, etc.).

Prin aceste măsuri, Casa de Asigurări de Sănătate Bihor dorește să asigure accesul corect și eficient al cetățenilor la serviciile de sănătate, în conformitate cu reglementările în vigoare”, a spus juristul Dorel Dulău, managerul Casei de Asigură de Sănătate Bihor.

Crina Dobocan
Foto: avocatnet.ro