Construcții Erbașu apasă pedala de accelerație la lucrarea de finalizare a unui tronson din Autostrada Transilvania, abandonat de compania americană Bechtel – pe fondul unor plăți neachitate de statul român – și rămas ca și neatins 12 ani.
Se văd progrese bune în teren, atât la terasamente cât și la structuri. Însă mobilizarea trebuie să continue pe trendul ascendent dacă antreprenorul vrea să facă o figură frumoasă la primul său proiect rutier major și să inaugureze lotul în termenul contractual din iulie 2026. Posibil, în varianta optimistă, arată Asociația Pro Infrastructură.
„Chiar dacă s-ar rata vara viitoare și vom intra în scenariul pesimist, totuși avem șanse mari să scăpăm de acest sector blestemat cel mai târziu la sfârșitul lui 2026, adică la 22 de ani și jumătate (!!!) de la prima cupă de excavator dată de Bechtel în iunie 2004„, arată sursa citată.

Contractul pe cei 26,35 kilometri dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș a fost semnat în 24 noiembrie 2023 cu Erbașu, al patrulea constructor de pe acest tronson, și prevede 6 luni de proiectare și 18 de execuție. Proiectul tehnic a fost aprobat cu întârziere, în 19 decembrie 2024, deși ordinul de începere aferent a fost dat în 15 martie 2024.
Abia în 20 ianuarie 2025 a fost emis și ordinul de începere pentru lucrări, deci termenul de finalizare actualizat este iulie 2026. Recent a fost relatat că Erbașu a mobilizat 315 muncitori și 203 utilaje.
Contractul, finanțat prin Programul Transport 2021-2027, are o valoare de 884,12 milioane lei (fără TVA).

Constructorul are la dispoziție 18 luni pentru execuția lucrărilor pe această secțiune cu o lungime de 26,35 km. În ianuarie, Construcții Erbașu a lansat lucrările la lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș, parte a Autostrăzii Transilvania.
S-a relatat că Erbașu lucrează la sub zero grade Celsius pe Autostrada Transilvania, pregătind și un pod de 1.650 metri peste lacul de acumulare
Un tronson pe care, în urmă cu mai bine de 15 ani, Bechtel îl realizase până la un stadiu de aproape 50%. Ulterior, în 2013, contractul cu Bechtel a fost reziliat, iar tronsonul a fost abandonat, arată Hotnews.ro. A fost nevoie de 10 ani pentru ca finalizarea proiectului să fie din nou contractată. După relicitare și contractare, expertiza tehnică a arătat că lucrările executate până acum ating un stadiu de 37%, o parte din lucrările executate în trecut de Bechtel având nevoie să fie refăcute de la zero sau consolidate.
Noi imagini din dronă surprind acum primele lucrări serioase pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, tronson cunoscut pentru uriașul viaduct de aproape 1,6 km care traversează un lac de acumulare, viaduct ridicat parțial de Bechtel și care a zăcut atâția ani fără să fie finalizat.
A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș
Lungime: 26,35 km
Constructor: Construcții Erbașu
Valoare: 884 mil lei
Contractat în: noiembrie 2023
Început proiectare: martie 2024
Autorizație de construcție: ianuarie 2025
Termen execuție: 18 luni (iulie 2026)
Obiectul contractului prevede construirea mai multor lucrări de artă, dintre care 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m – Pod peste lac de acumulare la km 6+655.60, acel viaduct început, dar nefinalizat de către Bechtel.
Tronsonul adiacent, cei 13,5 km de la Nușfalău la Suplacu de Barcău, a fost finalizat de o firmă din Turcia și a fost deschis circulației la final de septembrie 2023.
Tronsonul de la Chiribiș la Biharia are constructor, dar din cauza unor blocaje în instanță lucrările încă nu au demarat.
De la Biharia la graniță, autostrada a fost deschisă în 2020.

Sursa. profit.ro