Rivalizează cu cele mai frumoase drumuri de munte din lume, și este al doilea cel mai lung drum turistic din România. Pornim acum pe Transapuseana!
Lucrările la drumul Transapuseana au fost finalizate și urmează să fie recepționate până la sfârșitul acestei luni.
Șoseaua are o lungime de 78 de kilometri, începe în municipiul Aiud, traversează comunele Râmeți și Ponor și se termină la drumul național care leagă Alba Iulia de Abrud.
Realizarea acestui drum are un important rol turistic, datorită zonelor pe care le străbate, a peisajelor care se văd de pe creastă și a serpentinelor pe care le are.
Președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel, precizează că lucrările la Transapuseana au început în 2019, iar investiția derulată cu fonduri europene a ajuns la 70 de milioane de euro:
Reporter: Domnule președinte, am înțeles că ne-ați pregătit un nou traseu turistic spre o zonă din Munții Apuseni mai puțin vizitată de cei care trec prin județul Alba. Despre ce este vorba?
Ion Dumitrel: Este vorba de TransApuseana, unul cele mai spectaculoase drumuri pe care le are România acum. Este un drum care leagă centrul Aiudului de localitățile aparținătoare comunei Râmeți, comunei Ponor și ajunge în drumul național care leagă Alba Iulia de Abrud.
Este un drum de creastă în majoritatea lungimii sale de 78 km, care oferă celor care iubesc frumosul, natura, le place să admire tradițiile arhitecturale – este un drum care le oferă pe toate acestea.
Sunt convins că această zonă va fi din ce în ce mai mult căutată, nu numai de turiștii care vor să vadă spectacolul acesta pe care îl oferă drumul, dar și de cei care vor să se așeze în locurile natale.Reporter: Când vorbim de turism, căile de acces sunt una dintre condițiile esențiale. Iată că acum s-a rezolvat această problemă, se simte deja un aflux mai mare de turiști sau drumul e abia la început și oamenii nu cunosc acest traseu.
Ion Dumitrel: Se parcurge acest traseu și de pe timpurile când se lucra puternic. Acum drumul este spre finalizare. Luna aceasta, septembrie, până la sfârșit va fi recepționată lucrarea. Din punct de vedere al folosirii sale este deja lumea obișnuită și vin din toate zonele și din multe locuri din Europa să viziteze și se parcurgă acest traseu, se bucură de locurile acestea minunate.
Turismul are deja șansa sa de dezvoltare în această zonă și oamenii și locurile au șansa de a reînvia. De altfel, noi vom completa acest drum cu alte două lucrări.
Este vorba de un drum care leagă Arieșul de la Sălciua până în Ponor, făcând legătura cu Transapuseana, iar din zona primăriei din Râmeți va coborî drumul la Mănăstirea Râmeți, pe Valea Mănăstirii și va veni până la Teiuș și cu legătură cu autostrada.Reporter: Mă gândesc că inclusiv pentru clujeni, pentru cei care vin să viziteze această zonă Transapuseana poate fi folosită ca un circuit: să vină pe Valea Arieșului, apoi intră pe Transapuseana, coboară la Aiud și se întorc pe autostradă, înapoi la Cluj. Este un traseu care poate fi făcut într-o zi, de dimineață până seara, pentru cei care iubesc natura și vor să iasă puțin la munte.
Ion Dumitrel: Am văzut multe mașini cu numere de Cluj, deci deja musafirii noștri de la Cluj sunt prezenți și așteptăm cu drag, așa cum îi avem un număr foarte mare, și la Ocna Mureș, la Băile Sărate.
Deci, noi cu Clujul suntem buni vecini și în astfel de situații. Ne bucurăm unii de alții și de ce oferă fiecare județ în parte.Reporter: Domnule președinte, când au început lucrările la acest drum, cât au costat și din ce fonduri le-ați realizat.
Ion Dumitrel: Fonduri europene, fonduri proprii și guvernamentale, aproximativ 70 de milioane de euro. A început puternic în 2019. Am avut și probleme cu constructorul. Astăzi suntem în situația aceasta de a finaliza.
Reporter: Bun, mă gândesc acum că noi provocarea am lansat-o. Urmează ca cea interesați să vină să îl viziteze și să vadă cu proprii ochi că ceea ce am vorbit noi aici nu este o simplă poveste, ci este, în sfârșit, realitate.
Ion Dumitrel: Îi așteptăm. Puteți să veniți de acum, în 2-3 săptămâni va fi și recepționat. Dar nu încurcă lucrurile acestea în niciun fel parcursul în condiții foarte bune ale acestui drum care se numește Transapuseana și care pentru noi înseamnă o șansă mare de dezvoltare a acestei zone din județul Alba.
Cunoscută și sub numele de DJ 107I, TransApuseana este al doilea drum ca lungime din România care traversează un masiv muntos, după Transfăgărășan.
Sursa: RadioCluj.ro
Foto: CJ Alba