Amabasadorul României la Paris a făcut un memoriu către celebra casă de modă Louis Vuitton.
Controversa fashion online a acestor zile în România a fost, fără urmă de îndoială, disputa privind o creație a casei franceze Louis Vuitton care seamănă în mod izbitor cu un model de ie românească. Apărută pe Instagram într-o postare ce promova noile modele de poșete ale casei, respectiva bluză a ajuns în atenția comunității locale online La Blouse Roumaine, care a lansat imediat o campanie care cere creditarea inspirației și scoaterea din colecția Vuitton a pieselor care ar fi fost copiate.
La campania online a ONG-ului „La blouse roumaine”, cunoscut pentru lupta sa pentru drepturile portului popular și recunoașterea sa internațională, au participat până în acest moment 10.000 de iubitori ai costumului românesc.
Aceștia au postat în comentariile campaniei poze ale lor ori ale strămoșilor, îmbrăcați cu straie din diferite zone românești pentru da arată sursa de inspirație a controversatei colecții Louis Vuitton.
Postarea „La Blouse Roumaine” a strâns deja peste 11.000 de like-uri și sute de comentarii.
„Dragi comunități din Mărginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Țara Făgărașului, Argeș, Sudul și Centrul Transilvaniei și orice persoană, colecționar, artizan și simplu iubitor, iubitoare a cămășii și portului specific Mărginimii Sibiului, păstrat inclusiv în zonele unde au migrat oamenii din această regiune, vă rugăm să ne sprijiniți în noua campanie «Give Credit» (A da recunoaștere) ce are în centrul său utilizarea de către brandul Louis Vuitton a cămășii de Mărginime in noua colecție 2024, fără menționarea originii și acordul păstrătorilor de zestre culturală.
Ce avem de făcut? Adăugați fotografii cu cămașa de Mărginime la această postare cu indicarea zonei și dacă aveți, o scurtă descriere în câteva rânduri. Cereți brandului Louis Vuitton să scoată piesele din colecție până la obținerea acordului din partea comunităților, cu creditarea originii, iar dacă sunteți organizați în cadrul unor asociații, fundații, grupuri de inițiativă, companii, etc, vă rugăm să ne scrieți mesaje de susținere oficiale și să le trimiteți pe adresa contact@lablouseroumaine.io”, se arată în postarea ONG-ului „La Blouse Roumaine”.
Și postarea de pe contul de Instagram al casei Vuitton a generat rumoare, scrie elle.ro.
În urma campaniei românești, aproximativ o mie de comentatori revoltați au cerut casei franceze fie să recunoască originile piesei pe care o promovează, ori să înlăture din colecție piesele care seamănă prea mult cu celebra cămașă cu altiță, parte și din patrimoniul imaterial UNESCO, din 2022.
„Mai exact, ia sau «arta cămășii cu altiță» a fost recunoscută drept «element de identitate culturală în România și Republica Moldova» pe Lista reprezentativă a patrimoniului cultural imaterial al umanității”, mai notează elle.ro.
De asemenea, ambasadorul României la Paris a făcut un memoriu către celebra casă de modă, un răspuns fiind așteptat după terminarea Săptămânii de Modă, de la Paris.
Teodora Mihai
Foto: observator news/radio impulse