Skip to main content

Un orădean a pus România pe harta Microsoft și a ajuns în topul AI mondial

 |  Iulia Brîndaș  | 

Într-o lume dominată de tehnologie și algoritmi, există povești care inspiră și care rescriu regulile jocului. Una dintre ele este povestea lui Octavian Trifan, un tânăr din Oradea care, pornind cu un caiet de matematică sub braț și o pasiune neobosită pentru cunoaștere, a ajuns să cerceteze viitorul inteligenței artificiale în inima Californiei. Fost olimpic național și inovator premiat, Octavian este o voce lucidă într-un domeniu aflat la granița dintre știință și ficțiune. Parcursul său, presărat cu multe visuri amânate sau spulberate, proiecte revoluționare și alegeri curajoase, oferă o lecție foarte importantă despre perseverență, adaptare și puterea de a transforma eșecul într-un motor de reușită.

A fost dublu olimpic național la Matematică, iar acum este doctorand al University of California, Irvine. Astfel începe povestea lui Octavian Trifan, omul pentru care cuvinte precum: „nu știu” sau „nu pot” au reprezentat mulțimea vidă, soluții reale având doar ambiția, curiozitatea și pasiunea care au dat rezultate multiple în ecuația parcursului său.

Matematica – o pasiune timpurie

De când se știe, Octa, așa cum îl numesc apropiații, a manifestat o gândire logică sclipitoare, fapt pentru care disciplinele reale, în frunte cu Matematica, i-au influențat parcursul încă de la cea mai fragedă vârstă.

Sprijinul necondiționat a venit, în primul rând, din partea părinților, cărora tânărul le poartă o imensă gratitudine. Prin exemplul personal, aceștia au reprezentat un model de urmat, iar suportul și încrederea acordate i-au dat aripi atât lui, cât și fratelui său, Titus, aflat pe același drum încununat de lauri.

De asemenea, sub îndrumarea cadrelor didactice ale Liceului Teologic Baptist „Emanuel” – instituție în care Octavian s-a format încă din anii de grădiniță și până la finalizarea studiilor liceale – acesta a reușit să cucerească piscurile performanței.

Începând cu clasa a VIII-a, tânărul a fost nelipsit de la fazele naționale ale olimpiadei de Matematică. Chiar dacă în urma susținerii examenului de capacitate ar fi putut opta pentru orice liceu din oraș, Octa a ales profilul Matematică-Informatică al Liceului „Emanuel” care devenise, între timp, o a doua casă pentru acesta.

„Personal, figurile care m-au marcat în anii de școală și care reprezintă, chiar și în prezent, o imagine vie pentru mine sunt: profesorii Ramona și Florin Iștoc, pentru mentorarea și apropierea lor față de elevi, profesorul Sergiu Berian, pentru profunzimea insuflată care mă influențează până astăzi și directorul Iosif Curta, pentru susținerea pe care mi-a oferit-o în inițierea Consiliului Elevilor din școala noastră”, a declarat Octavian.

Astfel, cele mai importante rezultate ale tânărului au fost obținute pe parcursul anilor de liceu. De exemplu, în clasa a X-a a câștigat o medalie de argint, iar în clasa a XI-a – medalie de bronz, ambele la faza națională a Olimpiadei de Matematică.

„Aveam totul asigurat”

Încă din clasa a VII-a, tânărul a visat la ziua în care va fi studentul unei universități din Statele Unite. A fost un vis tangibil, foarte aproape de a fi realizat.

„New York University a fost una dintre instituțiile care mă selectase pentru interviu și care urma să îmi acopere costurile pentru a zbura la campusul lor din Abu Dhabi. Aveam transportul, cazarea, totul asigurat, dar cu o săptămână înainte de a pleca a izbucnit Pandemia de Covid 19, iar aeroporturile și granițele țărilor s-au închis”, a spus acesta.

A fost un moment de cumpănă pentru tânărul orădean. În decursul a câteva zile, visul de a studia în SUA i-a fost spulberat, iar universitățile engleze unde fusese acceptat nu erau, nici pe departe, la fel de atractive pentru el.

Deși, pentru o vreme, aspirațiile sale păreau spulberate, tocmai din acel impas s-au conturat ulterior realizări care au depășit orice proiecție inițială.

Manuscrito, un proiect revoluționar

În urma analizării atente a avantajelor și a dezavantajelor, mai ales în contextul pandemic din anul 2020, Octavian a decis să urmeze cursurile specializării Informatică-Engleză a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Acolo, alături de alți trei colegi de-ai lui, a creat aplicația Manuscrito, redenumită Rito Kids, care a ajuns până în finala Imagine Cup, cea mai mare competiție de tehnologie organizată de Microsoft la nivel mondial.

„Totul a început de la un hackaton la care am participat alături de colegii mei. Ne gândeam că va fi o competiție ca oricare alta: venim cu o idee, câștigăm o pereche de căști și cam atât. Căutând, totuși, o idee de proiect cu care să participăm, ne-a venit în minte cazul colegei noastre. Ea are un verișor cu Sindromul Down pe care îl ajută să scrie și să citească. Gândindu-ne la el, ne-a venit ideea: cum ar fi dacă am dezvolta o aplicație care să-i ajute pe copii, inclusiv pe cei cu dizabilități, să învețe să scrie?”, își amintește el.

Acela a fost momentul declanșator al unei serii de oportunități concrete, ce au condus la dezvoltărea sa pe mai multe planuri.

„Spre surprinderea noastră, am câștigat hackaton-ul respectiv. Una dintre profesoarele cu care sunt în contact și în prezent ne-a încurajat, spunându-ne că este o idee cu mult potențial, așa că peste două săptămâni am mai participat la un hackaton pe care, din nou, l-am câștigat”, a spus Octavian Trifan.

Aplicație dezvoltată

Văzând succesul ideii lor, Octa și echipa sa au început să investească din ce în ce mai mult în aplicația dezvoltată. Au început cu programe de finanțare oferite de Primărie, care le-au trimis proiectul în incubatoare de accelerare, punându-i în legătură cu o echipă extinsă de mentori.

Ulterior, au testat aplicația în școli, mai ales în școlile rurale, pentru a putea observa felul în care utilizatorul se raportează la aplicație, în final primind finanțare de 40.000 de euro.

De asemenea, câștigarea concursului de startup-uri Innovation Labs i-a propulsat în atenția mass-media. Au oferit interviuri inclusiv pentru ProTV, iar în urma lansării oficiale a aplicației în AppStore și Google Play au strâns câteva mii de descărcări în decursul a câteva zile.

În prezent, aplicația Rito Kids a depășit 30.000 de utiliztori, primind diverse oferte de cumpărare de la lideri globali din industria IT, a spus orădeanul.

Visul american

În anul III de facultate, concomitent cu dezvoltarea aplicației Rito Kids, o lucrare de la Microsoft care avea ca subiect studiul AI-ului i-a deschis ochii lui Octavian, determinându-l să aleagă acest domeniu.

Totuși, pentru a putea face cercetare în domeniul AI, acesta avea nevoie de un doctorat. Astfel, visul de a studia în Statele Unite a renăscut în sufletul său.

„Securitate pe domeniul AI generativ a fost tematica licenței mele care le-a atras atenția comisiei de profesori care decideau admiterea sau respingerea studenților în programul doctoral”, a declarat tânărul.

Astfel, în ciuda ofertelor primite inclusiv de la universități precum ETH din Elveția, Octavian a optat pentru University of California, Irvine, specializarea Computer Science, cu program AI Systems.

„Am decis să merg în State și nu în Elveția pentru apropierea de Silicon Valley. California încă reprezintă punctul principal de dezvoltare a tehnologiei”, explică acesta.

„În România, IT-ul înseamnă execuție, nu cercetare.”

Deja doctorand de doi ani al prestigioasei universități, Octavian a gustat din plin ambele sisteme de învățământ, putând să realizeze comparații între cele două.

Din perspectivă de asistent universitar la Irvine,acesta are o părere bună despre pregătirea oferită de universitățile românești în cadrul programului de licență:

„La nivel de licență mi se pare că studenții români, cel puțin cei din Cluj, unde am studiat eu, sunt mai bine pregătiți decât cei din America. Românii, ca programatori, ies mai bine pregătiți de pe băncile facultății”, a declarat doctorandul.

Totuși, diferența începe să se facă ulterior, în cadrul activităților post-licențiale.

„Cercetarea românească, inclusiv în centre din Cluj și București, este, elegant spus, de foarte proastă calitate. Nu avem nici investiții din partea statului, nici investiții private în acest domeniu. IT-ul din România este bazat pe forță de muncă, nu pe cercetare și inovație”, explică tânărul.

Astfel, un student are mult mai multe oportunități profesionale ca masterand și/sau doctorand în SUA, unde există o colaborare extrem de strânsă între companii și universități.

„De asemenea, cât ești doctorand în SUA, 5-6 ani sau cât presupune programul doctoral pe care îl urmezi, statul îți asigură un venit stabil. Astfel, nu ești nevoit să lucrezi și te poți concentra strict pe partea de cercetare”, dezvăluie el.

„Un AI ca un om”

Lucrând în domeniul de top al informaticii și al AI, Octavian a oferit cititorilor observatorbihorean.ro o privire de ansamblu asupra celor mai noi tendințe ale lumii inteligenței artificiale.

„Eu lucrez direct cu tehnologii precum ChatGPT, Gemini, Cloud. Toate companiile mari, OpenAI, Google etc. vorbesc despre același subiect: Artificial General Intelligence (AGI) care, practic, înseamnă un AI care este ca un om.
Momentan, nu dispunem de acest AGI. Chiar dacă inteligența artifcială este foarte dezvoltată, aceasta este limitată. Totuși, cred că în câțiva ani, nu foarte mulți, vom ajunge destul de aproape de AGI și de inteligența unui robot aproape echivalentă, din toate punctele de vedere, cu cea a unui om”, este de părere doctorandul.

Planuri de viitor și sfaturi pentru tinerii aspiranți

În viitorul apropiat, Octavian își propune să se axeze mai mult pe latura practică și pe colaborări cu companiile mari de IT unde are loc mai multă inovare.

„Chiar vara aceasta am un internship la AMD care se ocupă cu producerea plăcilor video pentru AI. Rolul meu efectiv va fi de a optimiza modelele de AI pentru infrastructura de hardware”, a spus el.

Întrebat ce recomandări ar avea pentru tinerii aflați la început de drum, Octavian Trifan a vorbit despre importanța alfabetizării tehnologice, indiferent de domeniul ales.

AI-ul va influența orice domeniu. De aceea, îi încurajez pe tineri să rămână conectați la inovațiile tehnologice și să folosească inteligent instrumentele digitale, pentru a-și eficientiza activitatea și a-și extinde perspectivele”, a spus el.

Iulia Brîndaș
redactia@observatorulbihorean.ro