Sindicatele din învățământ strâng semnături pentru a opri măsurile care pun sistemul educațional în criză
Federațiile sindicale din învățământ adună semnături pentru a sprijini un proiect de lege ce urmărește anularea măsurilor din Legea 141/2025, considerate responsabile pentru agravarea crizei din sistemul educațional.
Federațiile sindicale din învățământ lansează o campanie de strângere a 100.000 de semnături pentru a susține un proiect de lege care să anuleze măsurile controversate din Legea 141/2025, considerate „dăunătoare și fără studiu de impact” pentru sistemul educațional.
Potrivit unui comunicat al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, alături de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, a fost creat un comitet de inițiativă legislativă ce va demara procedura legală pentru strângerea semnăturilor. Proiectul vizează abrogarea unor prevederi privind majorarea numărului de elevi per clasă, creșterea normei didactice, reducerea tarifelor pentru plata cu ora și modificarea degrevărilor pentru cadrele didactice de conducere și control.
„Având în vedere subfinanțarea cronică a învățământului și gravele probleme pe care Legea nr. 141/2025 le-a generat sistemului și salariaților săi, recurgem la acest demers de strângere de semnături pentru promovarea de către cetățenii cu drept de vot a unui proiect de lege”, se arată în comunicat.
Cele trei federații sindicale solicită abrogarea prevederilor care cresc numărul de elevi, preșcolari și antepreșcolari per clasă, măresc norma didactică de predare, stabilesc un tarif pentru plata cu ora mult mai scăzut față de cel aplicat în ultimii 28 de ani (de la intrarea în vigoare a Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic și până în prezent) și modifică degrevările acordate personalului didactic de conducere, coordonare și control.
Totodată, sindicatele propun creșterea cuantumului primei de instalare pentru cadrele didactice titularizate în mediul rural, defavorizat sau izolat, la echivalentul a trei salarii de bază, începând cu anul școlar 2026-2027.
Federațiile acuză subfinanțarea cronică a învățământului și critică modul în care legea a fost adoptată „arbitrar”, fără consultări și cu efecte negative pentru personalul didactic și întregul sistem educațional. Ele fac apel la societatea civilă, părinți, elevi majori și studenți să susțină inițiativa prin semnături.
După obținerea avizului Consiliului Legislativ și publicarea în Monitorul Oficial, sindicatele au la dispoziție șase luni pentru a colecta semnăturile necesare și a depune proiectul la Camera Deputaților – prima cameră competentă.
Prin această inițiativă legislativă, cele trei federații sindicale adresează o provocare întregii clase politice din România, care, susțin acestea, de multe ori proclamă învățământul drept „prioritate națională”, dar care, în practică, a tratat sistemul educațional și angajații săi ca pe „cenușăreasa” bugetului, sacrificându-i constant atunci când s-au luat măsuri de reducere a deficitului public.
Sindicatele speră ca parlamentarii să susțină proiectul și să arate voință politică pentru îmbunătățirea situației din învățământ, subliniind că „nu se poate face învățământ european cu costuri dâmbovițene”.
„Ne exprimăm speranța că, pe parcursul dezbaterilor parlamentare, politicienii vor da dovadă de voința politică necesară pentru adoptarea acestui proiect de lege în forma propusă de federațiile noastre. Este momentul ca întreaga clasă politică să înțeleagă că nu se mai poate face învățământ european cu costuri dâmbovițene și că ieșirea României din criză nu se poate realiza prin sacrificarea personalului din învățământ și bulversarea întregului sistem educațional”, mai este precizat în comunicat.
Cele trei federații sindicale solicită sprijinul întregii societăți civile, al părinților, elevilor majori și studenților pentru a strânge cel puțin 100.000 de semnături necesare în vederea promovării inițiativei lor legislative în Parlament.
Crina Dobocan