Skip to main content

Senatorul Adrian Hatos cere explicații ministrului Justiției pentru blocajul de milioane al platformei ONRC. Mii de firme, afectate

 |  Crina Dobocan  | 

Într-o interpelare adresată în această săptămână ministrului Justiției, Alina Gorghiu, senatorul PNL de Bihor, Adrian Hatos, a pus în prim-plan disfuncționalitățile grave ale portalului Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), portal ce a fost modificat complet în luna iulie 2024.

Senatorul PNL a subliniat că, în ciuda scopului declarat de eficientizare, platforma s-a transformat într-o barieră pentru mii de firme, blocând operațiuni importante, precum: înregistrările de mențiuni și dizolvări, radieri și înființări de societăți.

Schimbarea platformei ONRC, finanțată cu peste 40 de milioane de euro, trebuia să reducă birocrația și să scurteze timpul de răspuns al autorităților. Însă, în realitate, rezultatele au fost catastrofale, cauzând întârzieri de peste 30 de zile în procesarea cererilor – un salt uriaș de la cele trei zile lucrătoare necesare soluționării, anterior.

Blocajele au paralizat activitatea companiilor, ducând la pierderi financiare masive: conturi bancare blocate, contracte pierdute, fonduri inaccesibile, și chiar declararea ca inactive fiscal a unor firme.

Rezultatul acestor modificări a fost cvasi-blocarea pentru mai bine de o lună de zile a întregului sistem ONRC. Acest lucru a afectat funcționarea multor persoane juridice – multe societăți au pierdut finanțări, au fost declarate inactive fiscal, s-au trezit cu conturile blocate, au pierdut contracte de colaborare, etc., totul datorită faptului că nu s-au putut efectua în timp util mențiunile necesare la ORC. Prin urmare, dacă înainte de implementarea noii platforme cererile adresate ORC erau soluționate în 3 zile lucrătoare de la înregistrare (ca regulă generală), după implementarea noii platforme cererile termenul efectiv pentru soluționarea unei cereri a devenit incert, depășind deseori și 30 de zile. Nimeni nu a realizat o estimare a impactului acestor disfuncționalități asupra mediului de afaceri”, spune Hatos.

Măsuri urgente

În ciuda demiterii directorului ONRC în luna septembrie ca răspuns la nemulțumirile crescânde, senatorul orădean Adrian Hatos atrage atenția că schimbările sunt insuficiente și că problemele continuă.

Conform acestuia, întregul proces de înregistrare a unei cereri pe noua platformă este greoi, necesitând peste nouă etape de completare și, adesea, peste 30 de minute pentru a finaliza o singură solicitare.

Pe lângă această complexitate, blocajele frecvente forțează utilizatorii să reia complet procesul, cauzând frustrări și pierderi suplimentare.

De asemenea, platforma face dificilă urmărirea progresului unei cereri și aflarea soluției primite, aspecte care accentuează incertitudinea pentru cei care depind de acest sistem.

Având în vedere că noul sistem este, în continuare, unul greoi și prezintă grave sincope în funcționare, solicit doamnei ministru să precizeze ce măsuri au fost luate la nivelul Ministerului și a ONRC pentru a se identifica toate problemele de funcționalitate ale sistemului; dacă au fost identificate persoanele răspunzătoare de acest haos creat în sistemul ONRC și ce măsuri s-au luat/urmează a se lua pentru recuperarea prejudiciului produs; și ce măsuri legislative vor fi luate pentru limitarea prejudiciilor aduse persoanelor supuse înmatriculării în Registrul Comerțului ca urmare a întârzierilor înregistrate în soluționarea cererilor înregistrate la ONRC”, a cerut senatorul Adrian Hatos.

Impactul acestor disfuncționalități asupra mediului de afaceri este deja semnificativ, iar tensiunea este în creștere. Fără acțiuni rapide din partea Ministerului și ONRC, noul sistem riscă să rămână un obstacol major în loc de o soluție eficientă pentru administrarea companiilor, a conchis Hatos.

Crina Dobocan
Foto: Facebook Adrian Hatos