Skip to main content

Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Oradea, parteneriat european pentru educație incluzivă

 |  Crina Dobocan  | 

Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Oradea este implicată într-un nou proiect Erasmus+, intitulat „Sharing Heritage Inclusion Narratives Empathy” (SHINE), finanțat de Comisia Europeană. Proiectul, cu numărul de referință 2024-1-IT02-KA210-SCH-000246275, a debutat în 10 noiembrie 2024 și se va încheia pe 9 noiembrie 2026 și este coordonat de prof. Roxana Voicu.

Proiectul reunește elevi și profesori din patru țări – Italia, Turcia, România și Grecia – și are ca obiectiv principal promovarea educației incluzive prin utilizarea digitalizării în explorarea patrimoniului cultural lingvistic european.

În centrul inițiativei stă crearea unui e-book și a unei broșuri care să valorifice poveștile anonime din fiecare țară parteneră. Acestea vor contribui la o mai bună înțelegere a diversității culturale.

Incluziunea socială – o prioritate

Proiectul pune accent pe integrarea elevilor din medii dezavantajate, cum ar fi cei care au o situație socio-economică dificilă, imigranții, copiii cu dizabilități sau cei afectați de cutremure.
Activitățile vor folosi instrumente digitale pentru a pune în valoare patrimoniul cultural și lingvistic, oferind elevilor defavorizați șansa de a învăța într-un mediu modern și accesibil.

Cele trei școli și ONG-ul cuprins în proiect intenționează să includă elevii cu resurse limitate în toate etapele proiectului, concentrându-ne pe incluziunea socială, oferind un sprijin social pentru persoanele cu handicap, celor care provin din familii de imigranți sau refugiați, persoanelor din zonele rurale sau izolate, victimelor cutremurelor (6 februarie 2023 – cutremur de 7,7 grade în Samandağ/HATAY) și persoanelor care se confruntă cu provocări socio-economice și au mai puține oportunități.
Datorită interesului digital al grupului de elevi defavorizați, în special în ceea ce privește instrumentele digitale și rețelele sociale, se urmărește mobilizarea pentru a lucra cu elementele de patrimoniu lingvistic și cultural (poveștile anonime) într-un mediu digital”, a spus prof. Claudia Șpan, dascălul responsabil cu diseminarea și popularizarea proiectului.

Mobilități și schimburi interculturale

Profesorii implicați în proiect vor participa la mobilități în Turcia, Grecia și Italia. Acestea le va permite să își îmbunătățească competențele lingvistice, cultural și pedagogice.

Profesorii cuprinși în aceste mobilități vor avea oportunitatea de a-și îmbunătăţi şi perfecţiona cunoştințele atât lingvistice, cât și culturale, literare, interetnice și sociale, să compare modelul din școlile vizitate cu cel din școlile românești, contribuind la îmbunătățirea metodelor digitale și strategiilor de predare, preluate din experiențele de învățare oferite de acest proiect. Compararea modelelor educaționale din școlile partenere va contribui la dezvoltarea unor metode didactice inovatoare, adaptate diversității din clase”, a spus prof. Claudia Șpan.

Potrivit acesteia, implementarea proiectului SHINE va aduce beneficii pe termen lung, prin integrarea unor metode incluzive în procesul de predare, dar și prin promovarea unei perspective europene în rândul elevilor și profesorilor.

Proiectul SHINE se bazează pe fundamenteleși viziunea Comisiei Europene, pe simboluri clare ale eforturilor UE pentru unitate în diversitate, incluzând participarea directă, patrimoniul cultural lingvistic și digitalizarea. Toți partenerii în cadrul acestui proiect au grupuri diverse de elevi, inclusiv elevi din medii dezavantajate cu un interes deosebit pentru digitalizare.Prin urmare, parteneriatul vizează promovarea educației incluzive printr-o colaborare eficientă între școlile mai puțin experimentate în ceea ce privește digitalizarea patrimoniului cultural lingvistic al UE”, a spus Claudia Șpan.

Crina Dobocan