S-a votat! OTL majorează tarifele de la 1 august. Cât vor plăti orădenii pentru transportul public și ce reacții a stârnit decizia
Începând cu 1 august 2025, orădenii vor plăti mai mult pentru transportul public local. Consiliul Local Oradea a aprobat, în ședința din 26 iunie, noile tarife propuse de Oradea Transport Local (OTL), justificând măsura prin creșterea costurilor și a inflației (+53% între 2018 și 2025). Este prima majorare din ultimii aproape șase ani.
Noile tarife aprobate
- Bilet 1 călătorie / 1 oră: 4 lei (de la 3 lei)
- Bilet 2 călătorii / 1 oră: 8 lei (de la 6 lei)
- Bilet prin SMS / 1 oră: 0,80 euro
- Legitimație 1 zi: 22 lei (de la 15 lei)
- Legitimație SMS 1 zi: 4,55 euro
- Abonament lunar nominal: 80 lei (preț nemodificat precizat)
- Abonament 3 luni nominal: 310 lei (de la 220 lei)
- Abonament 12 luni nominal: 1.250 lei (de la 890 lei)
- Abonament săptămânal: 65 lei (de la 40 lei)
- Abonament lunar nenominal: 220 lei (de la 160 lei)
- Abonament navetist: 50 lei (neschimbat)
- Abonament donatori sânge: 55 lei (+37,5%)
- Bilet de suprataxă: 60 lei (nemodificat)
- Bilet de nevalidare: 20 lei (de la 10 lei)
- City Tour Tramvaie – adulți: 15 lei
- City Tour Tramvaie – copii: 7 lei
- Abonament expres nominal: 80 lei (de la 55 lei)
- Supliment expres nominal: 40 lei (de la 35 lei)
- Bilet 1 călătorie RO-HU (Biharkeresztes): +43%
- Abonament lunar RO-HU: 240 lei (de la 170 lei)
Toate tarifele includ TVA de 19%. În cazul unei eventuale majorări a cotei TVA la 21%, tarifele vor fi ajustate automat.
„Creșterea tarifelor vine după o perioadă lungă în care am reușit să menținem stabil prețul pentru călători, în ciuda majorărilor constante ale costurilor. Pentru a putea susține în continuare un transport public modern, sigur și eficient, era necesară această ajustare”, a declarat primarul Florin Birta.
Reacții critice
Creșterile tarifelor au stârnit critici dure din partea cetățenilor și a unor consilieri locali. Mai mulți orădeni au trimis mesaje Primăriei Oradea. Oamenii își fac griji. Pe de altă parte, unii dintre consilierii locali avertizează că scumpirea va avea efecte în special asupra oamenilor cu venituri reduse. Alte voci spun că majorările vor încuraja folosirea mașinilor personale, în defavoarea transportului public.
Un orădean atrage atenția asupra faptului că un abonament lunar de peste 100 de lei devine greu accesibil pentru mulți locuitori.
„În loc să fie încurajată mobilitatea urbană sustenabilă, suntem împinși spre folosirea mașinii personale”, a spus un localnic.
O orădeancă a dat exemplu Luxemburgului, unde pentru a se reduce poluarea, transportul public este gratuit în oraș.
O orădeancă reclamă lipsa unor măsuri corelate cu aceste scumpiri.
„Nimeni nu vorbește despre îmbunătățirea frecvenței sau a confortului. În loc să investească în condiții mai bune, ne taxează mai mult pentru aceleași probleme”, spune femeia.
Alt călător semnalează lipsa de echitate în aplicarea sancțiunilor.
„Plătesc abonament, dar dacă uit să validez, amenda e 20 de lei. Cei care nu au nici bilet nu pățesc nimic. Unde e logica?”, se întreabă omul.
Pe de altă parte, mulți dintre orădenii cărora le este decontat transportul în comun se tem că angajatorii nu vor mai suporta aceste costuri și vor renunța la decontarea abonamentelor.
„Eu am minim pe economie și trei copii. Sunt mamă singură. Soțul meu a murit. Nu am niciun ajutor. Dacă firma nu-mi decontează transportul nu știu cum o să ajung la muncă, pentru că și așa mă descurc foarte greu”, a spus o femeie.
„Nu este normal să ai aceleași scumpiri pentru bilete și abonamente. Cei care folosesc zilnic transportul ar trebui încurajați, nu penalizați”, a mai spus o orădeancă.
Consilierul local Papp Lilla Aliz cere reevaluarea deciziei, considerând că „majorările recente sunt excesive” și propune o ajustare echilibrată.
„Transportul public trebuie să fie accesibil, nu un lux. Esența unui oraș modern este echilibrul, nu excluziunea prin tarif”, a arătat acesta.
„Într-un oraș care aspiră la modernizare europeană, ar trebui găsit un echilibru între eficiența economică și accesibilitatea serviciilor publice”, spune un profesor din Oradea.
Un bilet 60 de minute
Noutatea este că biletul de 4 lei va permite călătorii nelimitate timp de 60 de minute de la validare, indiferent de linia de autobuz sau tramvai, înlocuind sistemul vechi bazat pe o singură călătorie. Acest sistem oferă flexibilitate crescută călătorilor și reduce costurile pentru cei care trebuie să schimbe mijloacele de transport în timpul traseului.
Poziționarea Oradiei în context național
Un grafic comparativ prezentat de primarul Florin Birta arată că, în ciuda ajustării, Oradea rămâne în zona medie a tarifelor practicate la nivel național:
Cluj-Napoca – 6 lei / bilet 1 oră
Brașov, Timișoara – 5 lei
Oradea – 4 lei
București, Baia Mare – 3 lei
Ajustarea tarifelor a fost realizată în baza prevederilor Legii nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local și Ordinului ANRSC nr. 272/2007, care permit revizuirea prețurilor în funcție de evoluția inflației și a costurilor de operare. Hotărârea aprobată joi de Consiliul Local prevede și modificarea anexelor din Contractul de delegare a gestiunii nr. 92/C3/30.04.2025, precum și aprobarea unui act adițional.
„Investim în transport electric, în rute mai eficiente și într-o mobilitate modernă pentru orădeni. Vom continua să sprijinim persoanele vulnerabile prin facilități sociale, dar e important ca sistemul să fie sustenabil. Ajustarea tarifelor e o măsură de echilibru, gândită pe termen lung”, a spus primarul Florin Birta.
Crina Dobocan