Skip to main content

Proiectul rețelei de tram-train metropolitan progresează. Președintele Consiliului Județean Bihor a semnat protocolul cu CFR

 |  Teodora Mihai  | 

Un nou pas important în dezvoltarea mobilității urbane și regionale a fost realizat vineri, când președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a semnat un protocol cu CFR pentru dezvoltarea rețelei de tram-train metropolitan.

Acesta este cel mai ambițios proiect de mobilitate în jurul orașului Oradea, implicând conectarea liniilor de tramvai cu cele de cale ferată, reabilitarea liniilor feroviare vechi și extinderea transportului electric către noi direcții, inclusiv aeroportul Oradea și localitatea Borș.

După finalizarea studiilor de fezabilitate pentru fiecare tronson, proiectul a progresat semnificativ în ultimele cinci luni, parcurgând următoarele etape esențiale:

  • integrarea proiectelor și pregătirea aplicației de finanțare;
  • realizarea studiilor de trafic;
  • analiza cost-beneficiu;
  • corelarea proiectului cu electrificarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor;
  • avizarea soluțiilor propuse de Regionala CFR Cluj;
  • verificarea proiectului integrat de către specialiștii CFR;
  • analiza preliminară a proiectului de către consultanții desemnați să certifice aplicația de finanțare.

Ajustări importante în proiect

În urma acestor etape, proiectul inițial a suferit mai multe ajustări, cele mai notabile fiind: renunțarea la racordarea liniei de tramvai din Rogerius cu liniile de cale ferată din Gara Oradea.

Stația de tramvai existentă și platoul dintre stație și Gara CFR Oradea vor funcționa integrat, formând un hub de transport”, a precizat Ilie Bolojan.

De asemenea, se are în vedere construirea unui pasaj rutier suprateran pe centura Oradea, peste calea ferată ce leagă Oradea de Băile Felix.

Acest pasaj este necesar pentru a preveni blocajele în circulație pe centura Oradea”, este de părere șeful CJ Bihor.

Totodată, se dorește și prelungirea liniei spre Borș până la intrarea în Sântion, în zona pasajului rutier al drumului expres și crearea de spații de parcare pentru mașini și biciclete la capetele liniilor, spre Băile Felix – Cordău și Sântion – Borș.

Aceste modificări sunt rezultatul studiilor și analizelor de cost, recomandărilor experților și posibilităților de finanțare”, a precizat Bolojan.

Termene

În luna august, documentația finală va fi aprobată, iar proiectul va fi prezentat în forma sa finală înainte de a fi supus aprobării în ședința Consiliului Județean Bihor.

În următoarele luni, vor fi parcurse ultimele etape necesare pentru realizarea proiectului: avizarea în Consiliul tehnico-economic al CFR; avizarea multicriterială finală a proiectului de către experții desemnați; semnarea contractului de finanțare; organizarea licitațiilor pentru achiziționarea materialului rulant și realizarea lucrărilor de infrastructură”, a mai anunțat Ilie Bolojan.

Valoarea totală a proiectului depășește 200 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene.

Ne propunem ca până în toamna acestui an să parcurgem aceste etape. Mulțumesc tuturor partenerilor și autorităților implicate, consultanților și experților, echipelor tehnice și de fonduri europene din CFR, Ministerul Transporturilor, OTL și Consiliul Județean Bihor,” a declarat Ilie Bolojan.

Teodora Mihai
Foto: CJ Bihor