Primul tren electric regional modern, prezentat la Oradea. Valoarea acestuia este de 8 milioane de euro
Un pas important pentru modernizarea transportului feroviar din România a fost făcut joi, 22 mai 2025, la Oradea, unde a fost prezentat primul tren electric regional achiziționat dintr-un lot de 62 de garnituri moderne. Trenul, produs de o firmă din Polonia, a fost cumpărat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și se află în faza de testare înaintea omologării și introducerii în circulație.
Această ramă electrică marchează începutul unui amplu proces de modernizare a transportului feroviar regional, fiind un vehicul de ultimă generație, proiectat pentru confort, eficiență energetică și accesibilitate. Este primul tren dintr-un lot finanțat de statul român, cu scopul de a crește calitatea serviciilor oferite călătorilor din toată țara, spune Hanna Wisniewska-Sîrbu, reprezentantul companiei Pesa Bydgoszcz în România.

Date tehnice
Trenul este compus din trei vagoane și are o lungime totală de 77 de metri. Capacitatea de transport este de 238 de locuri pe scaune (din care 14 pliabile), plus 227 de locuri în picioare, fiind perfect adaptat pentru rutele regionale, cu durate mai scurte de călătorie. Poate atinge o viteză maximă de 160 km/h, conform cerințelor din caietul de sarcini.
„Fiecare vagon este așezat pe 6 boghiuri purtătoare autonome, din care două sunt boghiuri motoare.
Viteza maximă pe care o poate atinge este de 160 km/h. Valoarea garniturii puse în testare este de aproximativ 8 milioane de euro”, a spus Hanna Wisniewska-Sîrbu.

Interiorul trenului este modern și gândit pentru confortul pasagerilor. Dispune de scaune ergonomice, prize pentru încărcarea telefoanelor și laptopurilor, spații generoase pentru bagaje și biciclete, precum și zone special amenajate pentru persoanele cu dizabilități.
Cabină digitalizată
În plus, cabina mecanicului este complet digitalizată și dotată cu facilități moderne: un scaun ergonomic, frigider, cuptor cu microunde și spațiu pentru prepararea cafelei sau a ceaiului.

„Începând de luni, trenul va fi supus testelor oficiale pe inelul de încercare de la Făurei, urmând ca până la finalul anului să obțină toate certificatele necesare pentru punerea în circulație. Dacă totul decurge conform planului, primele trenuri ar putea transporta pasageri începând cu anul 2026”, a declarat Hanna Wisniewska-Sîrbu.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a comandat un total de 62 de rame electrice regionale, care urmează să fie livrate etapizat, începând cu 2026 și până la finalul anului 2027. Noile trenuri vor fi repartizate în funcție de necesități pe diferite rute din țară, mai spune reprezentanta companiei.
Crina Dobocan
