Skip to main content

Primăria Oradea, prima din țară cu sistem GIS, hărți de zgomot și de spații verzi interactive

 |  Redacţia  | 

Primăria Oradea este prima din țară care dispune, din anul 2005, de un sistem de informații geografice (GIS), necesar atât pentru elaborarea diferitelor documentații pentru proiectele de urbanism, cât și pentru a oferi informații altor instituții sau companii sau chiar pentru informarea populației, a informat marți, în conferință de presă, arhitectul șef Radu Fortiș.

Acesta a prezentat raportul Direcției Arhitect Șef pentru anul 2024, alături de viceprimarul Teofil Filimon.

Anul 2024 a fost un an cu multe lucrări, cu multă dinamică, s-a și construit mult, fiind emise multe documente în acest sens. De asemenea, vreau să mulțumesc și celor care fac parte din Comisia municipală de urbanism care, în fiecare săptămână, petrecem câteva ore împreună pentru a analiza materialele care sunt depuse și astfel să putem avea un oraș care se dezvoltă armonios și corect din punct de vedere urbanistic. Dacă avem un oraș care este ordonat și are o anumită frumusețe, din acest punct de vedere, este datorită celor care lucrează în Direcția Arhitectului Șef”, a declarat Filimon.

Potrivit lui Radu Fortiș, compartimentul GIS este o placă turnată sau un suport pentru toată activitatea Direcției Arhitect Șef, în sensul că toate documentațiile de urbanism pe care le promovează în Consiliul Local sunt standardizate și sunt preluate, printr-un anumit protocol, în acest compartiment GIS, baza de date a municipiului.

Vreau să vă spun că Primăria municipiului Oradea a făcut pionierat în acest sens. La ora actuală, există obligativitatea ca toate municipiile să aplice această standardizare. Sub forma asta există din 2005 și suntem primii din țară”, a declarat Radu Fortiș.

Etape

Concret, a explicat acesta, în momentul în care documentația este pregătită pentru promovare în Consiliul Local, ea trebuie să parcurgă anumite etape, cu varianta sa vectorizată, deci varianta digitală, care este supervizată de colegii de la GIS. Supervizarea are un dublu rol: documentația trebuie să fie parametrizată într-un anumit fel în așa fel încât să poată să fie integrată în GIS. După această parametrizare, documentația este trimisă spre promovare în Consiliul Local.

Pe de altă parte, acest compartiment asigură toate fluxurile de lucru necesare pentru toate compartimentele din Direcția Arhitect Șef. Cu acest suport, se pot elibera, în regim de urgență, două zile, certificate de urbanism de urgență sau autorizații de urgență, având totul parametrizat.

De asemenea, Arhitectul Șef furnizează date către majoritatea companiilor sau instituțiilor care solicită, cum ar fi Compania de apă, ISU Crișana, Inspectoratul de Poliție, Consiliul Județean, Electrocentrale, Romtelecom, OTL, RDS etc.

Fiecare dintre ele are nevoie de date vectorizate, standardizate de la noi pe care le transmitem pe baza unor protocoale. În același timp, primim și noi date, la rândul nostru, de la Compania de apă sau de la alte structuri, în așa fel încât să avem o informație corectă și completă despre tot. Deseori se întâmplă să fim solicitați să trimitem hărți tematice către anumite instituții”, a afirmat Radu Fortiș.

Plan general

Pentru cetățeni, pe site-ul Primăriei municipiului Oradea, la secțiunea urbanism, există planul general al municipiului Oradea în format digital, interactiv unde, printr-o simplă consultare și introducere a adresei, cetățeanul poate să afle concret care este zona funcțională în care i se găsește imobilul și ce condiții trebuie să îndeplinească pentru a parcurge pașii de avizare sau autorizare.

La mijlocul anului 2024 s-a finalizat și o hartă de zgomote, tot interactivă pe site-ul în Primăriei Oradea, și harta spațiilor verzi, care a fost făcută în coordonare și împreună cu Direcția tehnică. Dacă se intră pe oradea.ro la secțiunea urbanism, la secțiunea GIS se pot găsi aceste hărți interactive, funcționale.

Nu aș putea să vă spun dacă există ceva similar cu aceste hărți, noi am încercat să facem ceva practic și unic”, a completat Radu Fortiș.

Din totalul celor 1.698 de certificate de urbanism emise în anul 2024, cele în regim de urgență reprezintă 29,14%, iar autorizațiile de construire în regim de urgență sunt în procent de 25,18% din totalul celor 512.

La jumătatea anului 2021, Direcția Arhitect Șef a început să emită certificate de urbanism online. În anul 2024 au emis 688 de certificate online eliberate pentru clădiri, 28 pentru rețele și 58 pentru publicitate, în total 774 de astfel de acte, ceea ce reprezintă 13,28% din numărul total de certificate și o ușoară creștere (de 2,21%), față de anul trecut.

Pe toate categoriile de acte emise, în comparație cu anul 2024, numărul certificatelor de urbanism a crescut față de anul trecut cu 5,96%, iar cel al autorizațiilor de construire a crescut cu 11,8%.

Pe tipuri de construcții, autorizațiile de construire emise în 2024 au înregistrat o creștere de 7,74% la clădiri, față de anul 2023 și cu 41,6% mai mult la publicitate.

Sursa: AGERPRES