Florin Birta – candidat pentru Primăria Oradea, și Ilie Bolojan – pentru Consiliul Județean Bihor, au prezentat, într-o conferință de presă desfășurată la sediul PNL, câteva dintre proiectele majore pe care le au în vedere pentru următorul mandat.
„Oradea va rămâne în continuare motorul de dezvoltare al județului nostru, iar exportul oportunităților către zona metropolitană și către zonele mai îndepărtate din județ rămâne o prioritate pentru noi”, a spus Ilie Bolojan. Alături de primarul în funcție, Bolojan a subliniat importanța
continuării dezvoltării infrastructurii și extinderii oportunităților economice în întreaga zonă metropolitană și județul Bihor.
Ilie Bolojan a spus că un accent deosebit va fi pus pe proiectele de conectivitate și mobilitate metropolitană.
„Vom insista pe proiectele comune și pe crearea condițiilor pentru dezvoltare atât în Oradea, cât și în zona metropolitană”, a spus Bolojan.
Florin Birta a detaliat câteva dintre proiectele specifice, printre care coridorul de mobilitate Piața Unirii-strada Tudor Vladimirescu, și pasajele care vor fi construite pentru a îmbunătăți traficul în Oradea
„Vor fi executate trei pasaje: cel din zona Decebal, care este în pregătire pentru a începe execuția. Estimăm ca la jumătatea lunii iunie să înceapă lucrările de construcție. Ne dorim să executăm mare parte din lucrare în perioada vacanței școlare, astfel încât până în luna septembrie, când va începe școala, tramvaiele să repornească în zona Decebal, pentru a nu încurca circulația și mai mult. Pe această axă mai este un pasaj, care va fi executat de CJ Bihor, la intersecția străzii Tudor Vladimirescu cu strada Oneștilor și unul peste centura Oradea și calea ferată, care va face legătura cu viitorul nod rutier (cel mai important din Oradea, unde se va intersecta drumul expres Oradea – Arad cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostradă) ”, a spus Birta.
Pasaje la Crișul și Gară
Un alt proiect major este coridorul de mobilitate Magheru-Gară, care va implica reabilitarea bulevardului și construirea a două pasaje subterane necesare pentru a decongestiona traficul. Unul va fi în zona magazinului Crișul și altul, în zona Gării. Aici, tot traficul auto va fi introdus în subteran, iar platoul din fața gării va deveni un un hub intermodal de transport, facilitând transferul între tren, tramvai și autobuze, a adăugat Birta.
Coridorul de mobilitate Nord este un alt proiect pe care Birta vrea să-l implementeze în mandatul următor. Este vorba de drumul nou construit în Paleu, care trece prin Episcopia peste Matei Corvin cu un pasaj și se va lega cu Șoseaua Borșului pentru a asigura un acces mai facil celor care locuiesc în zonele de dealuri, în Zona Oncea sau Episcopia, către zona industrială din zona Borș. Un alt proiect de mobilitate se referă la legătura dintre Centura Oradea și Inelul Metropolitan, în construcție în zona Apateu.
Conexiunea Centurii Sânmartin a fost aprobată în ultima ședință de Consiliu Local, va trece prin zona Iancu de Hunedoara, va trece prin zona Velența și se va conecta cu Calea Clujului.
„Toate aceste proiecte vor face ca traficul în Oradea și zona metropolitană să fie mai fluent”, este de părere Florin Birta.
Planurile includ și crearea unui coridor de mobilitate pietonală care să lege principalele parcuri din Oradea (podul din zona Aquaparkului care va traversa Crișul și va ajunge până în Cetatea Oradea), precum și dezvoltare a unor parteneriate cu Universitatea din Oradea.
„Vom finaliza construcția celor două cămine studențești și a centrului de transfer tehnologic până la începutul anului universitar. Căminele vor avea 234 de camere, care vor deservi 464 de studenți. În fiecare cameră vor fi câte doi studenți care vor avea baie proprie în cameră. Valoarea proiectului este de aproximativ 40 de milioane de lei, plus TVA”, a precizat Birta.
De asemenea, parcul științific și tehnologic va fi complet operațional, susținând cercetarea și inovarea în oraș.
În ceea ce privește dezvoltarea industrială, Birta a menționat că un nou parc industrial va fi dezvoltat în zona Aeroportului, pe o suprafață de 40 de hectare, contribuind la creșterea economică a regiunii. Totodată, prin retragerea gardului de la Aeroport, au apărut 6 hectare de teren pe care se va face o zonă logistică și comercială. În plus, pe 20 de hectare, preluate de la Ministerul Justiției, în zona terenului de la Penitenciar, la ieșirea de pe centura Oradea înspre Sântandrei, va fi construit un parc cu specializare inteligentă.
De asemenea, un proiect însemnat este construirea noului Spital de Boli Infecțioase din Oradea, primul spital construit de la zero în județul Bihor după Revoluție.
Inele, pasaje și centuri
Ilie Bolojan a subliniat necesitatea finalizării inelului metropolitan (din Sudul Oradiei) și a centurilor din zona metropolitană. Aceste proiecte vor asigura o circulație rutieră fluentă și vor deschide noi oportunități economice în județ. De asemenea, se vor construi multiple pasaje rutiere și pietonale pentru a îmbunătăți siguranța și fluiditatea traficului.
De asemenea, vor fi finalizate cinci centuri metropolitane. Una este Centura Sântandrei, finalizată, deschiderea oficială este programată pentru 19 mai.
Centura Sânmartin: Deschiderea este planificată în următoarele două săptămâni, după finalizarea montării balustradelor de protecție.
Centura Nojorid este programată pentru deschidere în luna iulie, iar Centura Oșorhei va fi deschisă în luna august, lucrările fiind într-o fază avansată. Deschiderea Centurii Biharia este estimată pentru luna noiembrie 2024.
Două pasaje importante, unul subteran și unul suprateran, vor decongestiona traficul în Calea Aradului. Lucrările vor începe în luna iulie. Un alt pasaj va fi realizat la girația de la Fughiu (lucrările sunt planificate să înceapă în toamna acestui an).
Pasajul din zona Episcopia va decongestiona conexiunea cu Drumul Expres, având toate lucrările executate și așteptând avizarea modificărilor necesare.
Bolojan a vorbit și de rețeaua de pasaje rutiere și pietonale care se deblocheze nodurile din zona metropolitană și de la ieșirile din Oradea. În plus, vor fi lărgite la patru benzi drumurile înspre Arad până la intersecția cu drumul de Livada și înspre Satu Mare până la intersecția cu Centura Biharia.
„Vor fi executate două pasaje pe Calea Aradului: unul subteran, pe sub centură, și unul suprateran, peste girația care asigură accesul spre centrele comerciale”, a spus Bolojan.
Pasajul dintre Calea Aradului și Sântandrei va lega cartierul Veteranilor cu restul orașului.
Pasajele din zona centrelor comerciale din zona Calea Aradului și a aeroportului vor facilita accesul sigur între aceste zone, iar pasajul pietonal din zona Sălii de Sport va face conexiunea cu Piața Obor.
Un alt proiect major este cel cu „Tram-train-urile” și vizează extinderea liniilor de tramvai și conectarea acestora cu liniile de cale ferată din zona metropolitană. Acest proiect va oferi cinci noi direcții de transport, îmbunătățind semnificativ mobilitatea locuitorilor din județ (înspre zona Borș până în zona Drumului Expres, înspre Sântandrei până în comuna Toboliu, înspre Sânmartin până la intrarea în Cordău, până la aeroport și conexiunea cu Gara CFR).
Centru cultural și sprijin pentru producătorii locali
Un alt proiect ce va fi realizat este Centrul Cultural care va fi gata în 2026 și va avea o sală de peste 1.000 de locuri și două săli satelit de peste 300 de locuri, asigurând posibilitatea ca teatrele și Filarmonica să organizeze aici evenimente, fiind disponibile și pentru congrese și conferințe.
Bolojan vrea totodată să sprijine producătorii locali să-și vândă produsele în supermarketurile din Bihor. În acest scop, vor fi create două depozite în județul Bihor, care vor fi date în administrarea asocierii cooperativelor dintre acești producători. Unul va fi construit în Oradea, în zona aeroportului, iar celălalte în zona Beiușului.
„Avem cel puțin două consacrate (Tărcaia – Grădinari, unde avem cel puțin 40 de ha de solarii), zona Biharia – Roșiori și zona Ciumeghiu – Avram Iancu. Vom crea condiții pentru ca produsele fermierilor noștri să fie vândute în supermarketuri”, a spus Bolojan.
Ilie Bolojan a subliniat importanța acestor proiecte pentru dezvoltarea județului Bihor, menționând că ele vor transforma infrastructura locală și vor crea noi oportunități economice. Prin implementarea acestor proiecte, Consiliul Județean Bihor, sub conducerea sa, va continua să promoveze creșterea și modernizarea regiunii.
Teodora Mihai