Skip to main content

„Nu știu câte municipii au nouă pasaje în centrul orașului”

 |  Redacţia  | 

Oradea este, probabil, singurul oraș din țară cu cele mai multe pasaje rutiere, subterane sau supraterane, nouă până în prezent, realizate de administrația locală și situate prioritar în zona centrală a municipiului pentru a fluidiza traficul, dar și pe șoselele de la periferie, a declarat, marți, directorul Direcției Tehnice din Primărie, Sebastian Marchiș, cu ocazia prezentării raportului de activitate pe 2024.

Nu știu câte municipii au realizat nouă pasaje, de fapt ar fi 10, că e și unul pietonal care e în paralel cu cel pentru mașini de pe strada Vladimirescu. Nu cred că sunt foarte multe municipii care au avut curajul să facă pasaje în centru. Pentru că este plin de utilități. Este foarte dificil să lucrezi, oriunde sapi, dai de o rețea. Eu zic că ne putem lăuda cu acest aspect. Plus timpul în care s-au implementat. Anul trecut s-a dat drumul la pasajele din centrul civic, unde sunt șapte pasaje, apoi pasajul de la Intermodal, urmat de pasajul Decebal. Eu spun, ca și particularizare, partea aceasta de pasaje este un câștig”, a declarat, într-o conferință de presă, Sebastian Marchiș, alături de cei doi directori adjuncți, Aurelia Țenț și Adina Popa.

Pasaje

Marchiș a menționat și alte pasaje rutiere subterane ce urmează să fie construite în acest an, anume unul în zona Magazinului Crișul, alt pasaj în apropierea Gării Oradea, patru pasaje auto de pe șoseaua de centură a orașului, pasajele pietonale de pe centură și un alt pasaj pe strada Matei Corvin.

Acestea sunt investiții care vor dezvolta Oradea și vor aduce beneficii. Toată lumea vrea să facă cinci minute, dacă se poate, de acasă până la serviciu. Pasajul suprateran de la Centrul intermodal (pe strada Borșului) exact așa a fost gândit, să fie util pentru zona industrială, nu mai avem probleme cu traficul”, a declarat Marchiș.

El a amintit că pasajul de la centrul intermodal – o conexiune între feroviar și rutier – a fost primul din țară realizat pe PNRR și construit într-un timp foarte scurt, în doar zece luni, jumătate din timpul preconizat inițial.

 Rezultate

Viceprimarul Teofil Filimon a apreciat complexitatea și dificultatea activității din cadrul Direcției Tehnice, felicitând personalul pentru realizările obținute, anul 2024 fiind pe primul loc în ultimii zece ani ca număr de investiții, cu excepția anului 2023, când s-au încheiat o serie de proiecte europene.

A fost un an cu multe intervenții, cu multe lucrări la infrastructură, cu multe lucrări de modernizare și, totodată, vreau să mulțumesc și cetățenilor din Oradea pentru că au dat dovadă de înțelegere față de deranjul din trafic provocat de aceste lucrări. Nu în ultimul rând, aș vrea să mulțumesc domnului Marcel Dragoș, actual prefect, care până în luna august anul 2024 a fost viceprimar al municipiului Oradea și a coordonat această direcție”, a declarat Teofil Filimon.

Potrivit viceprimarului, Direcția Tehnică este una „dintre cele mai complexe și mai grele direcții” din primărie, gestionând, practic, partea văzută a orașului: lucrări de întreținere, reparații și amenajări la străzi, parcuri, poduri, emiterea acordurilor și autorizațiilor aferente lucrărilor tehnico-editare, investițiile în străzi noi, pasaje, poduri ș.a. licitații publice, spații verzi, parcuri, sport și agrement și, nu în ultimul rând, salubrizarea orașului.

 An greu

Sebastian Marchiș a subliniat că, deși „a fost un an greu, cu multe șantiere”, cea mai importantă satisfacție profesională a fost buna colaborare cu colegii din celelalte direcții ale Primăriei Oradea, în special cu Direcția Economică, ai cărei angajați au găsit mereu soluții de finanțare și cu Direcția de Management a Proiectelor cu Fonduri Internaționale pentru realizarea proiectelor europene.

El a detaliat principalele lucrări realizate și proiectele de investiții derulate anul trecut, precum și obiectivele pentru 2025. Acestea includ lucrări pentru modernizarea străzilor, întreținerea infrastructurii, transport alternativ.

Valoarea totală a investițiilor realizate în 2024 a fost de 110 milioane de lei. Printre cele mai importante proiecte s-au numărat realizarea a 15 străzi noi, pasajul de la intermodal și Parcul Matei Corvin – Rectorului.

Sursa: AGERPRES