Skip to main content

Magistrala M300 Cluj-Oradea – un proiect întârziat, cu riscuri majore de pierdere a finanțării europene

 |  Crina Dobocan  | 
Foto: Asociația Pro Infrastructură
Foto: Asociația Pro Infrastructură

Lucrările de modernizare și electrificare a Magistralei M300, pe tronsonul Cluj-Napoca – Oradea – Frontiera Ungariei, avansează cu dificultate, ceea ce face ca finalizarea acestora în termenul stabilit să pară din ce în ce mai puțin realizabilă. România riscă nu doar blocaje logistice, ci și pierderea unei finanțări europene vitale pentru dezvoltarea transportului feroviar modern și sustenabil.

Asociația Pro Infrastructură a analizat progresul acestui proiect foarte important pentru rețeaua feroviară din România și semnalează întârzieri semnificative pe anumite tronsoane, existând riscul ca România să piardă fonduri europene din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Întârzieri majore pe tronsoanele critice

Filmările aeriene, realizate de Asociația Pro Infrastructură pe 8 martie 2025, arată că lucrările sunt în stadii foarte diferite. Dacă pe primele două loturi, între Cluj-Napoca și Poieni, există un progres vizibil, pe tronsonul Poieni – Aleșd, care include și Defileul Crișul Repede, foarte dificil, lucrările sunt abia la început. Pe această porțiune, încă nu s-au emis toate autorizațiile de construire, iar proiectarea nu este completă.

Conform raportului oficial oferit de CFR la sfârșitul lunii ianuarie, stadiul fizic al lucrărilor este:

  • 23% pe Cluj-Napoca – Aghireșu;
  • 32% pe Aghireșu – Poieni;
  • Doar 4,5% pe Poieni – Aleșd!;
  • 10% pe Aleșd – Frontiera Ungariei.

În aceste condiții, finalizarea proiectului până în august 2026, termenul impus de PNRR pentru a beneficia de finanțare europeană, devine extrem de improbabilă. Dacă întârzierile persistă, România riscă să piardă fonduri importante pentru acest coridor feroviar strategic.

Trafic restricționat

Un aspect important pentru călători și pentru industria locală este menținerea circulației feroviare pe un singur fir între Aleșd și Oradea pe toată durata lucrărilor. Această decizie a fost luată pentru a nu perturba activitatea platformei industriale Holcim din apropiere. Cu toate acestea, începând cu 10 martie, linia feroviară între Episcopia Bihor și granița cu Ungaria a fost complet închisă.

Constrângeri și soluții propuse

Pentru a recupera întârzierile și a limita pierderile financiare, Asociația Pro Infrastructură aduce în discuție necesitatea urgentării proiectării pe tronsonul Poieni – Aleșd și emiterea autorizațiilor de construire în cel mult 3-4 luni. De asemenea, este esențială o mobilizare exemplară a constructorilor implicați în realizarea proiectului:

  • Alstom-Arcada pe primele două tronsoane;
  • FCC-Gülermak pe sectorul Poieni – Aleșd;
  • WeBuild-Pizzarotti pe capătul vestic.

Deși fiecare secțiune are un termen contractual de execuție de 36 de luni, multiplele blocaje birocratice și tehnice pun sub semnul întrebării finalizarea la timp a proiectului. Chiar și într-un scenariu optimist, specialiștii Asociației Pro Infrastructură nu cred că întreaga magistrală va fi operațională conform termenului inițial stabilit.

Crina Dobocan