Skip to main content

Elevi la 45 de ani. Programul „A doua șansă”, educație pentru oricine

 |  Redacţia  | 

La Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” din Oradea, educația este accesibilă tuturor, indiferent de vârstă. Din 2006, programul „A doua șansă” oferă o șansă celor care nu și-au finalizat studiile la timp. Fie că este vorba despre învățământul primar sau gimnazial, acest program le permite participanților să își continue educația, să își dezvolte noi abilități și să își îndeplinească visurile, chiar și după ce au trecut ani de zile de la momentul în care au părăsit băncile școlii.

Programul „A doua șansă” se adresează persoanelor care au depășit cu cel puțin patru ani vârsta școlarizării și care doresc să își finalizeze educația, fie că este vorba despre ciclul primar sau gimnazial. Aceștia au acum posibilitatea de a învăța și de a obține o diplomă, indiferent de circumstanțele care i-au determinat să renunțe la școală în trecut.

Povești de viață și de curaj

Fiecare elev din cadrul programului are propria poveste, una de depășire a obstacolelor și de redescoperire a bucuriei de a învăța.

Cătălina, o tânără mamă de 24 de ani dintr-o familie de romi, a fost căsătorită la doar 11 ani și a abandonat școala. Cu doi copii mici, a decis să își continue studiile și a reușit să promoveze toate cele opt clase în cadrul programului. Pe lângă aceasta, a obținut permisul de conducere și și-a schimbat locul de muncă, îmbunătățindu-și astfel considerabil condițiile de viață.

Florin, crescut în centrul de plasament, și-a dat seama la maturitate că lipsa educației formale îi bloca accesul la un loc de muncă stabil. În ciuda dificultăților, a învățat să citească și să scrie, frecventând cursurile programului în timpul său liber. Acum, este angajat la o fabrică și trăiește cu demnitate, integrat în societate.

Viorel, în vârstă de 40 de ani, și-a completat studiile primare prin acest program. Visul său era să devină șofer de tir, iar după finalizarea studiilor și obținerea categoriilor D și E la permisul de conducere, și-a realizat visul.

Gabriela, o tânără de 23 de ani cu o situație familială precară, s-a înscris la program după ce a finalizat doar clasa I. Deși la început nu știa să scrie, să citească sau să socotească, acum este o altă persoană, capabilă să își croiască un drum în viață.

Motivație la 45 de ani

Povestea unei femei de 45 de ani, care a decis să se înscrie în program după o experiență dificilă în spital, este sugestivă pentru impactul pozitiv al acestui proiect. Internată și rămasă singură în salon, femeia a realizat că nu putea să citească o carte sau o revistă, deoarece nu fusese niciodată la școală. Această întâmplare a fost punctul de pornire pentru decizia de a se înscrie la „A doua șansă”. Cu determinare și sprijin din partea profesorilor, ea a reușit să învețe să citească și să scrie, îndeplinindu-și astfel un vis pe care îl abandonase cu ani în urmă.

La fel de impresionantă este și povestea unui tânăr de 30 de ani, provenit dintr-o familie bună din Oradea. În copilărie, părinții săi nu l-au înscris la școală, iar acest lucru a avut consecințe severe asupra dezvoltării sale (sociale, profesionale și individuale). Deși era adult, lipsa interacțiunii cu alți copii și izolarea au lăsat urme adânci.

La un moment dat, acest tânăr a cerut să se joace cu copiii de la clasele mici din școală, o dorință ce reflecta nevoia sa profundă de socializare și de a recupera copilăria pierdută. Acum, înscris în programul «A doua șansă», el lucrează pentru a-și construi un viitor mai bun și pentru a recupera anii pierduți”, spune prof. Simona Bocșan, directorul Școlii Gimnaziale „Lucreția Suciu” din Oradea.

Potrivit acesteia, programul „A doua șansă” este structurat pe două niveluri: învățământul primar, destinat celor care nu și-au finalizat ciclul primar, și învățământul secundar, care include și o componentă de pregătire profesională, este dedicat absolvenților ciclului primar ce nu au putut urma cursurile gimnaziale la zi.

Nu există o limită superioară de vârstă pentru înscriere. Singura condiție este ca participanții să fi depășit cu cel puțin 4 ani vârsta corespunzătoare clasei și să se afle în una dintre situațiile specificate în cadrul programului.

Profesorii noștri nu oferă numai educație, ci și încurajare și ghidare pentru elevii lor. Aceștia îi ajută să își îmbunătățească viața”, a mai precizat Simona Bocșan.

Crina Dobocan