Skip to main content

Cetatea Oradea, consolidată

 |  Teodora Mihai  | 

Un proiect important pentru siguranța cetățenilor și conservarea patrimoniului istoric al Oradei a fost recent discutat și aprobat în cadrul Comisiei Municipale de Urbanism și Amenajare a Teritoriului. Lucrările vor viza consolidarea contraescarpei vestice a șanțului Cetății, situată în apropierea parcării Park&Ride, pentru a preveni prăbușirea zidului și posibilele accidente.

Înainte de decaparea pământului din partea de vest pentru realizarea parcajului colectiv, contraescarpa vestică era un zid de sprijin mixt, construit din cărămidă și piatră, cu o elevație variabilă între 3 și 4 metri. Odată cu finalizarea parcării, zidul a devenit independent, vizibil din ambele părți, iar starea sa tehnică s-a deteriorat semnificativ, crescând riscul prăbușirii unor porțiuni mai mici sau mai mari și provocarea unor accidente.

Starea precară a contraescarpei este accentuată de demantelarea parțială a acesteia în anii 1980, în timpul construcției blocurilor din Piața Emanuil Gojdu. Cu o lungime totală de 90,90 metri, zidul prezintă fisuri, degradări locale, și probleme structurale majore.

Degradările sunt mai evidente în primele două rânduri de cărămizi și în anumite zone unde grosimea zidăriei s-a diminuat considerabil, unele locuri având chiar găuri”, au explicat reprezentanții Primăriei.

Zidăria mixtă a paramentului interior variază în grosime între 0,60 și 1,20 metri, iar coronamentul este complet distrus.

Starea contraescarpei este pe alocuri precară, chiar periculoasă în anumite zone, și necesită intervenții urgente de consolidare. De asemenea, contraescarpa prezintă probleme structurale: fisuri, degradări locale, degradarea coronamentului pe toată lungimea și, pe alocuri, diminuarea majoră a grosimii zidăriei, în unele cazuri verificându-se chiar găuri în aceasta. Degradările paramentului dinspre șanțul Cetății sunt neuniforme; în general, acestea se găsesc în primele două rânduri de cărămizi (sau primul rând de piatră), dar sunt mult mai mari în anumite zone.
Paramentul interior (dinspre parcare) se caracterizează printr-o zidărie mixtă, iar grosimea existentă a contraescarpei variază între 0,60 metri și 1,20. Coronamentul contraescarpei este complet distrus.
În cursul timpului au avut loc lucrări de reparații necorespunzătoare: rezidiri, retezări și cămășuiri locale ale zidăriei cu cărămizi nepotrivite
”, mai spun reprezentanții Primăriei.

Pentru a pune în siguranță contraescarpa, proiectul aprobat prevede următoarele lucrări: curățarea zidului, desfacerea și reconstrucția zidăriei. În plus, se va consolida fundația pasarelei pietonale care leagă parcarea de Cetatea Oradea, asigurând astfel atât protecția infrastructurii istorice, cât și siguranța pietonilor. 

Teodora Mihai