Când vom circula cu trenul electric între Cluj și Oradea?
Trenul electric Cluj–Oradea, un vis amânat. Lucrările nu vor fi gata în 2026. Cel mai mare proiect feroviar din România, de 2 miliarde de euro, se lovește de întârzieri majore.
Promisiunile autorităților pentru trenuri electrice rapide între Cluj și Oradea nu vor fi respectate. Modernizarea și electrificarea liniei Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, un proiect de 2 miliarde de euro, nu va fi finalizată la termenul din august 2026.
Situația este critică, în special pe porțiunile din județul Bihor, unde șantierul bate pasul pe loc.
„Finalizarea în 2026 este imposibilă”
Asociația Pro Infrastructură, care monitorizează lucrările, spune că proiectul este departe de final.
„Dacă ne uităm la toate elementele – electrificare, semnalizare, infrastructură – nu putem vorbi de o finalizare înainte de 2027. Nici pe primele două loturi, Cluj–Aghireș și Aghireș–Poieni, nu vom avea linia complet gata anul viitor. Lucrările sunt abia la 40%”, a declarat Ionuț Ciurea, directorul executiv al organizației, la Radio Cluj.
Potrivit acestuia, în cel mai bun caz, în 2026 ar putea exista un fir operațional, dar circulația se va face tot cu trenuri diesel, deoarece electrificarea și semnalizarea nu vor fi gata.
Fonduri PNRR, în pericol
Din cele patru loturi ale proiectului, doar două au șanse reale să fie suficient de avansate pentru a atrage bani prin PNRR. Celelalte sunt blocate.
„Defileul Crișului rămâne partea cea mai grea. Soluțiile tehnice propuse nu corespund realității și trebuie reproiectate. Nu putem da un termen realist pentru finalizare”, a explicat Ciurea pentru sursa citată.
Călătorii mai au de așteptat
Proiectul, anunțat ca o revoluție pentru transportul feroviar din vestul țării, riscă să devină un nou exemplu de șantier interminabil.
În loc de trenuri electrice moderne, pasagerii vor continua să circule cu autobuze sau pe linii parțial modernizate, cu locomotive diesel, în timp ce România riscă să piardă bani europeni și încrederea publicului.
Crina Dobocan