Skip to main content

Campusul dual din Oradea, un exemplu de bună practică la nivel național

 |  Crina Dobocan  | 

Inspectorul școlar general al județului Bihor, Alin Ștefănuț, a subliniat vineri importanța dezvoltării învățământului profesional și tehnic, evidențiind Campusul dual din Oradea drept un exemplu de bună practică la nivel național. Potrivit acestuia, pentru anul școlar 2025–2026, două treimi din clasele de a IX-a vor fi dedicate acestui tip de formare.

Campusul dual este un proiect de succes care atrage elevi nu doar din Bihor, ci și din județele vecine, precum Cluj și Sălaj. Condițiile oferite – cazare, masă și transport local gratuite – sunt un factor esențial în această mobilitate”, a declarat Alin Ștefănuț în cadrul unei conferințe de presă.

În sprijinul promovării învățământului tehnic, Inspectoratul Școlar Județean Bihor organizează caravane de informare în comunitățile locale. De asemenea, sunt în curs de negociere parteneriate internaționale, inclusiv unul cu parteneri din Franța, prevăzut pentru această toamnă.

Avem clase de a IX-a pentru filierele teoretic, tehnic, vocațional. Din procentul total de 100%, învățământul profesional și tehnic are 67%. Căutăm să încheiem parteneriate la nivel internațional pentru promovarea învățământului dual. Și estimăm că, în toamnă, vom avea un astfel de parteneriat cu colaboratori din Franța”, a precizat Ștefănuț.

Pentru orientarea în carieră a elevilor, ISJ colaborează îndeaproape cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, iar pentru promovarea învățământului profesional și tehnic, în urmă cu doi ani, au demarat organizarea caravanelor informative în diferite localități din județ.

Acele vizite și-au atins scopul pentru că, în momentul de față, avem elevi de liceu transferați în campusul dual din Oradea, din județele Cluj și Sălaj, la Liceul tehnologic dual din Oradea, cum se numește. Acest fapt ne bucură. Au venit și rămân în internat, beneficiază de gratuitate la cazare, gratuitate la masă, gratuitate la transportul public local. Practic, au venit datorită condițiilor oferite în campus”, a afirmat, într-o conferință de presă, Alin Ștefănuț, în cadrul unei analize a învățământului din județ, în urma examenelor de Bacalaureat și Evaluare națională.

Cu toate acestea, datele recente privind Evaluarea Națională din județ relevă disparități mari între mediul rural și urban. Astfel, rata de promovare în orașe este de aproape 90%, în timp ce în satele bihorene scade la 63,47%. Mai mult, 15 școli, majoritatea din mediul rural, nu au avut niciun elev promovat.

Pe primele poziții s-au plasat, ca de obicei, licee și colegii de renume din Oradea și orașe din județ (25 de școli cu procent de promovare de 100%). Totodată, 22 au avut rate de promovare între 90 și 99%.

Ștefănuț a atras atenția și asupra dezechilibrului între profilurile școlare, susținând că un număr prea mare de clase teoretice nu este justificat.

Din punctul meu de vedere, numărul mare de clase cu profil teoretic în județ nu se justifică. Ar trebui – deși în județul Bihor se face deja de mai mult timp – să promovăm mai mult învățământul tehnic și profesional. Și am reușit, zic eu, într-o mare măsură, dar bineînțeles că mai sunt pași de făcut în această direcție. Gândiți-vă ce șanse are pe piața muncii un elev care termină filologie sau științe sociale cu media 6,06, ce competențe are pentru a se integra pe piața muncii. Teoreticul pregătește elevii pentru învățământul superior. Eu mă îndoiesc că acești elevi vor ajunge la învățământul superior. Dar ne lovim în continuare de reticența anumitor părinți de a-și înscrie elevii în învățământul tehnic, respectiv profesional. Sper că vom reuși totuși să conștientizăm cât mai mulți că meseria este brățară de aur”, a punctat acesta.

În ciuda reticențelor unor părinți, Inspectoratul Școlar Județean Bihor își propune să continue promovarea activă a alternativelor tehnice și profesionale, mizând pe exemplele de succes deja înregistrate în județ.

Crina Dobocan