Autostrada Transilvania: Contract record de 6,62 miliarde lei pentru tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău, atribuit unei asocieri de firme turcești
Proiectul are cea mai mare valoare contractată pe zona de infrastructură rutieră, de peste şase miliarde de lei. Tronsonul cuprins între Poarta Sălajului și Nuşfalău are o lungime de 41 de kilometri şi include şi un tunel de aproape trei kilometri, transmite News.ro.
Autoritățile române au atribuit cel mai scump contract de infrastructură rutieră din istoria țării pentru construcția tronsonului Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău al Autostrăzii Transilvania (A3). Valoarea contractului se ridică la 6,62 miliarde de lei (fără TVA) și a fost câștigat de asocierea companiilor turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS și Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS.
Tronsonul are o lungime totală de 41 km și include construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje, însumând aproximativ 13 km. Un element deosebit al proiectului este Tunelul Meseș, care, cu o lungime de 2,89 km, va fi cel mai lung tunel rutier din România, asigurând traversarea Munților Meseș în apropierea orașului Zalău.
Durata totală a contractului este de 78 de luni, dintre care 18 luni sunt alocate pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție. Finanțarea este asigurată prin Programul Transport 2021–2027. Procedura de semnare a contractului poate începe în termen de 10 zile, cu condiția să nu fie depuse contestații.
Cel mai scump contract
Premierul Marcel Ciolacu a declarat că semnarea acestui contract marchează finalizarea procesului de atribuire pentru toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania, subliniind angajamentul guvernului de a nu lăsa nicio regiune a țării în urmă în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii.
”Este ultimul tronson din A3, care nu era contractat din autostrada Transilvaniei. O perioadă de timp, cu adevărat, a fost o aplicare mult mai mare pe zonele în care România nu avea niciun fel de autostradă, dar cu prezenţa noastră astăzi aici am vrut să arătăm foarte clar că nici o zonă a României nu va fi lăsată în urmă. Dimpotrivă, toată politica a fost de a crea un echilibru. Dacă s-ar fi dezvoltat România într-o astfel de logică, sunt ferm convins că în acest moment nu ar fi părăsit atât de mulţi români România să-şi caute un loc de muncă mai bine plătit în altă parte. Este un record, este o zi istorică, aş putea spune, pentru că avem cea mai mare valoare contractată pe zona de infrastructură rutieră, peste şase miliarde de lei, mai exact 6,62 miliarde de lei fără TVA şi în localitatea Meseş, va fi cel mai lung tunel din România, de aproximativ 2,89 kilometri”, a declarat Marcel Ciolacu.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat importanța acestui proiect, menționând că este „cel mai scump contract de infrastructură rutieră din România” și că Tunelul Meseș va fi „cel mai lung tunel de pe o autostradă din România”.
„Vorbim de cel mai mare contract din istorie, semnat de noi la Ministerul Transporturilor, 6,62 de miliarde de lei, 41 de kilometri, incluzând acest tunel de aproape trei kilometru, tunelul Meseş. Putem spune în acest moment că de la Nădăşelu până la Nuşfalău s-a intrat în ultima fază cea de execuţie. De asemenea pot să spun că şi de la Suplacu de Barcău până la Biharia iarăşi am intrat în faza de execuţie. Aceste tronsoane cu diferiţi constructori, mai ales în prima parte, de la Nădăşelu până la Poarta Sălajului, cele două loturi ale UMB-ului ar trebui să fie finalizate anul acesta. Şi sunt monitorizaţi foarte atent, sunt convins, aşa cum ne-a învăţat UMB-ul, că se va ţine de termene”, a mai transmis ministrul Transporturilor.
El a vornit și despre asocierea de firme care a câştigat acest contract.
”Avem experienţe pozitive cu ambele companii. Una dintre ele a intrat pe final de contract pe lotul întâi de la drumul expres de la Craiova la Piteşti. Erau nişte domni care nu îşi făceau treaba, am reziliat şi a câştigat una din cele două companii, au terminat înainte de termen şi au făcut treaba foarte bine. Cealaltă companie e partea de asociere de la metroul din Bucureşti şi de asemenea a câştigat toate cele patru loturi de la Sibiu la Făgăraş şi sunt în execuţie în acest moment şi mai au un lot foarte important pe care îl vor termina anul acesta, ultimul lot lipsă între Ploieşti şi Buzău, unde înaintează foarte bine şi vor fi finalizaţi şi acei 17-18 kilometri şi anul acesta”, a explicat Grindeanu.
Procesul de atribuire a acestui tronson a fost complex, cu șapte amânări succesive și o competiție strânsă între doi ofertanți finali: asocierea turcească și compania românească UMB.
Crina Dobocan