În cadrul unei întâlniri de lucru, desfășurate miercuri, 14 august 2024, prefectul județului Bihor, Dumitru Țiplea, a tras un semnal de alarmă cu privire la situația îngrijorătoare a abandonului școlar și a rezultatelor slabe înregistrate de elevii bihoreni la Evaluarea Națională.
În fiecare an, aproximativ 1000 de elevi din județ părăsesc sistemul educațional, un fenomen care are consecințe atât asupra viitorului acestora, cât și asupra dezvoltării economice a județului.
Împreună cu inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Horea Abrudan, prefectul Țiplea a convocat directori de școli și primari din zece unități administrativ-teritoriale cu cele mai slabe rezultate la Evaluarea Națională pentru a discuta despre cauzele acestei situații și pentru a identifica soluții de îmbunătățire a performanțelor școlare.
Rezultate alarmante
În deschiderea ședinței, prefectul Dumitru Țiplea a prezentat date îngrijorătoare privind situația școlară din județ. Conform unei analize recente, doar 89,15% dintre elevii bihoreni au participat la Evaluarea Națională, un procent semnificativ mai mic decât media națională de 95,3%. Mai mult, rata de promovabilitate la examen este de doar 74,5%, iar diferențele între notele obținute la finalul gimnaziului (între 7-9) și cele de la Evaluarea Națională (între 1-3) sunt considerabile.
„Situațiile menționate au fost identificate preponderent în cadrul comunităților sărace și a celor rrome, unde integrarea rapidă în societate trebuie să fie prioritară”, a subliniat prefectul Țiplea, evidențiind necesitatea unor măsuri urgente și eficiente.
Printre cauzele abandonului școlar se numără condițiile economice precare din anumite comunități, lipsa de implicare a părinților în educația copiilor, dar și deficiențele în actul educațional oferit de unele școli. Un alt motiv important este migrarea părinților și a familiilor în străinătate, care adesea implică și mutarea copiilor. De asemenea, unii elevi aleg să renunțe la studii pentru a lucra în gospodării, contribuind astfel la veniturile familiei.
Inspectorul Școlar General, Horea Abrudan, a anunțat că va iniția inspecții în teren pentru a evalua și corecta aceste deficiențe.
„Directorii unităților de învățământ au obligația morală și legală de a oferi un act educațional de calitate”, a declarat Abrudan, cerând implicarea tuturor în procesul de redresare.
În județul Bihor există două instituții care se ocupă de pregătirea cadrelor didactice, Casa Corpului Didactic și Centrul pentru Formarea Continuă în Limba Maghiară, oferind astfel un cadru favorabil pentru îmbunătățirea performanțelor școlare. Prefectul Țiplea a invitat participanții la întâlnire să vină cu propuneri concrete pentru a sprijini Inspectoratul Școlar Județean Bihor în demersul său de a ridica standardele educaționale.
„Copiii sunt viitorul nostru și al acestui județ. Doresc soluții concrete și orientate spre rezultate imediate pentru a remedia această situație. Pierdem anual cca 1000 de copii din sistemul educațional, care nu înseamnă doar o dramă personală pentru familiile acestora, ci și pentru economia Bihorului. Trebuie să lucrăm împreună pentru a aduce județul în top și la acest capitol”, a propus prefectul Dumitru Țiplea.
Crina Dobocan
Foto: Prefectura Bihor