Orașul vorbește de la ICR Viena cu regizorul Alexandru Weinberger-Bara. Deși s-a născut la Oradea, într-o Românie post-revoluționară și liberă, a decis să părăsească țara pentru a-și continua studiile la Viena, alegând această destinație în locul unor centre universitare românești. Motivațiile sale inițiale au fost influențate de fascinația față de teatrul german post-dramatic, dar, pe măsură ce a evoluat, perspectiva sa asupra artei teatrale și asupra propriului drum s-a nuanțat.
„Dacă stau să mă gândesc, raționamentul meu nu mai este același cu cel de atunci, de la 18 ani. S-au schimbat multe, mi-am schimbat și eu poziția față de multe lucruri, dar am avut marele privilegiu să mi se acorde șansa să pot veni să studiez la Viena, în comparație cu alți oameni care vin să lucreze pentru că nu le ajung banii în România. Într-un fel, eu sunt într-o poziție foarte privilegiată.”
Deși nu și-a format o comunitate de prieteni români în Viena, și-a fondat propria companie de teatru. În cadrul acestei trupe, explorează teme legate de multilingvism și multiculturalism, încercând să reflecte diversitatea culturală a Vienei.
„În Viena, dacă mergi în sectorul 16, auzi toate limbile vorbite în lume, dar teatrul aici se face numai în limba germana și nici măcar cu supratitrarea în engleză. Și ne-am dat seama că există o nevoie de a reprezenta societatea într-un mod mai contemporan, mai actual, mai ales în vremurile de acum.”
Alexandru Weinberger-Bara subliniază faptul că teatrul este esențial social și politic și că trebuie să reprezinte problemele și dilemele societății. El consideră că teatrul ar trebui să fie accesibil tuturor, nu doar celor familiarizați cu literatura universală.
Lasa interviu realizat de RadioRomâniaCultural.ro
Sursa: RadioRomâniaCultural.ro