În cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar, Școala Gimnazială Nr. 1 Hidișelu de Sus (director profesor Crina Puie) a găzduit recent o serie de activități socio-emoționale menite să susțină dezvoltarea elevilor și să le ofere instrumente pentru a face față provocărilor vieții.
Elevii claselor a V-a și a VI-a, coordonați de profesoara Anca Haidi Călinescu, au avut parte de o întâlnire cultural-educativă deosebită, având-o ca invitat special pe scriitoarea Ioana Blaga.
Evenimentul, desfășurat sub titlul „Pregătiți emoțional pentru viață”, a reprezentat o oportunitate unică pentru elevi de a discuta despre una dintre activitățile esențiale pentru dezvoltarea personală: cititul.
Cititul – o fereastră către noi orizonturi
Scriitoarea Ioana Blaga, cunoscută pentru lucrările sale literare adresate tinerilor, a împărtășit elevilor din experiența sa de scriitor, subliniind importanța lecturii într-o lume dominată de tehnologie. Scriitoarea a discutat despre cărțile sale, aducând în prim-plan personajele care depășesc obstacole și trăiesc emoții comune cu cele ale copiilor.
Prin aceste exemple, elevii au fost încurajați să identifice legături între provocările personajelor și propriile lor trăiri, dezvoltând astfel abilități de empatie și înțelegere emoțională.
De asemenea, invitata a făcut sugestii pentru lecturi viitoare și le-a adresat o invitație deschisă elevilor de a-și explora creativitatea, îndemnându-i să viseze și să își încerce talentele de povestitori.
Prin diferite mesaje motivaționale, scriitoarea a reușit să capteze atenția tinerilor și să deschidă noi perspective asupra modului în care cititul poate deveni un prieten de nădejde în viața de zi cu zi.
Exerciții de empatie
În a doua parte a întâlnirii, elevii au fost provocați să devină creatori de povești și să participe la un exercițiu interactiv de empatie, coordonat de profesoara Anca Haidi Călinescu.
Printr-o activitate de tip „poveste în lanț”, elevii au fost invitați să continue o narațiune începută de profesor, contribuind cu propriile idei și experiențe emoționale.
Astfel, a luat naștere o „pânză a emoțiilor”, în care fiecare elev a contribuit cu câte o frântură de poveste, evidențiind o diversitate de sentimente trăite în viața de zi cu zi. Activitatea a avut un impact profund, stimulând elevii să își exprime emoțiile și să înțeleagă mai bine trăirile celor din jur.
„Merită să aștepți”
Pentru elevii mai mari, din clasele a VII-a și a VIII-a, coordonați de profesorii Delia Sabău și Claudia Matiaș, a fost organizată o dezbatere pe un subiect sensibil, dar extrem de important pentru adolescenți: „Merită să aștepți”.
Discuțiile au abordat teme legate de comportamentul de risc în adolescență, alegerile și consecințele acestora, precum și motivele pentru care este esențial ca tinerii să aștepte maturizarea înainte de a lua decizii importante legate de propriul corp.
Ioana Blaga, în calitatea sa de specialist în educație pentru sănătate și integritate sexuală la Centrul PULS Oradea, a condus dezbaterea într-un mod deschis și accesibil, oferind tinerilor răspunsuri la întrebările pe care adesea nu îndrăznesc să le adreseze părinților sau profesorilor.
„Această activitate a avut un rol preventiv, contribuind la conștientizarea unor comportamente de risc și promovând decizii informate și responsabile. Prin aceste activități educative, desfășurate într-un cadru plin de empatie și deschidere, elevii școlii noastre au avut ocazia să își dezvolte abilități esențiale pentru viață, cum ar fi empatia, comunicarea deschisă și luarea de decizii responsabile. Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar, în care se încadrează aceste inițiative, demonstrează încă o dată importanța educației socio-emoționale în formarea tinerilor pregătiți pentru viața de zi cu zi.
Această întâlnire a fost nu doar o lecție despre citit și povestit, ci și o lecție de viață, care a inspirat elevii să viseze, să creadă în ei și să își asume responsabilitatea pentru alegerile lor”, este de părere prof. Anca Călinescu.
Crina Dobocan
Foto: Anca Haidi Călinescu