Skip to main content

A fost dezvelită fațada Casei Heyman, de pe strada Aurel Lazăr nr. 3

 |  Crina Dobocan  | 
Foto: Amazing Visuals
Foto: Amazing Visuals

Burlanul casei este susținut în stânga, sub streașină, de o consolă din fier forjat în forma monogramei „HB”.

Acest lucru nu e întâmplător. Clădirea, proaspăt renovată, a fost casa de raport a arhitectului Béla (Adalbert) Heyman. El a fost, cel mai probabil, și arhitectul clădirii deoarece, locuind în incintă cu întreaga sa familie, și-a avut biroul de proiectare tot aici de la mijlocul anilor 1930 până la începutul Holocaustului„, a anunțat Primăria Oradea.

Teatru de vară

Heyman a cărui fiică, Eva, a devenit protagonista tragică a anilor 1940, era rudă din partea mamei cu familia Veiszlovits, deținând hotelul „Parc” din vecinătate. El a intrat prin moștenire în posesia terenului de pe fosta stradă Nagysándor József (în perioada interbelică: str. Iosif Vulcan). În partea de jos a străzii, cu intrarea dinspre strada Republicii, se afla teatrul de vară din lemn, care a fost consolidat de Heyman și redeschis ca cinematograf în 1927. În același timp s-a construit clădirea care a fost dată în folosință în 1928. În curte, o placă comemorativă în stuc redă acea dată cu cifre romane.
Construită la intrarea îngustă a parcelei de pe strada Aurel Lazăr, casa în formă de U utilizează excelent spațiul disponibil.

Fațada stradală este o compoziție dinamică.
În același timp, are trăsături neo-eclectice tipice anilor 1920. Elementele neo-bizantine sunt amestecate cu sculpturi și basoreliefuri clasiciste târzii.

În curte, o formă expresivă, minimalistă a acestor stiluri este mai predominantă.
Acest lucru este continuat într-un design interior modern decorativ, care dă apartamentelor un aer art deco sau, mai exact, deco-modernist. Ferestrele din curte sunt foarte asemănătoare cu cele ale anexelor și ale restaurantului hotelului „Parc” din vecinătate. Desigur, nici aceasta nu poate fi o coincidență”, cred reprezentanții Primăriei.


Crina Dobocan
Foto: Amazing Visuals