Skip to main content

20.000 de absențe transformate în educație. Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” din Oradea luptă cu abandonul școlar

 |  Crina Dobocan  | 

În ultimii ani, fenomenul abandonului școlar a devenit o problemă tot mai acută în România, țara noastră ocupând primul loc în Uniunea Europeană în această privință, conform unor statistici recente.

Într-un context, Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” din Oradea a reușit, printr-un program ambițios, să reducă numărul absențelor elevilor cu 20.000 de ore.

Proiectul se derulează în perioada 2022-2026 și are ca scop sprijinirea elevilor aflați în risc de abandon școlar și îmbunătățirea rezultatelor școlare prin activități inovatoare și programe educaționale adaptate.

Anul școlar 2022-2023 a început cu aceeași provocare a abandonului școlar, dar am văzut că educația remedială poate face o mare diferență. Am decis să lansăm un proiect prin care să implicăm atât copiii, cât și părinții, în conștientizarea riscurilor abandonului școlar și beneficiile educației continue. Am reușit să transformăm absențele în ore de învățare. Mai precis, comparativ cu anul școlar 2022-2023, în anul anul școlar 2023-2024 s-a redus numărul de absențe cu aproximativ 20.000 de ore. Astfel, copiii au putut să promoveze anul școlar”, a declarat Simona Bocșan, directorul școlii și profesor de limba și literatura română.

Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” din Oradea este beneficiara unui proiect în valoare totală de 983.000 de lei, finanțat prin Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS).

Sute de ore de educație remedială

Sute de ore de educație remedială au fost asigurate pentru copiii de la Școala Gimnazială „Lucreția Suciu”, aflați  în prag de abandon școlar, în cadrul acestui program de combatere a acestui fenomen.

Proiectul este menit să reducă rata abandonului școlar, să crească rata de promovabilitate și să le ofere elevilor din medii vulnerabile acces la o educație de calitate.

Prin acest program de combatere a abandonului școlar, unitatea de învățământ a reușit reducerea masivă a numărului de absențe. În plus, rezultatele școlare au cunoscut o îmbunătățire.

Acești copii, care altfel ar fi fost în pragul abandonului, au reușit să ajungă la zi cu materia și să își continue educația.

Pe cei care au rămas repetenți, am reușit să-i convingem să se reînscrie în clasa pe care nu au promovat-o și să continue școala. Noi, avem o provocare în plus: să luptăm cu mentalitatea și cultura beneficiarilor noștri educaționali. De pildă, lucrăm cu copii pe care familiile lor îi căsătoresc la 14 ani sau mai devreme”, a spus directoarea Simona Bocșan.

Impact asupra viitorului

Simona Bocșan a vorbit despre impactul pe care abandonul școlar îl are asupra viitorului tinerilor și al economiei.

Atunci când un copil nu termină școala, devine vulnerabil pe plan social și economic, fiind dependent de ajutoarele sociale. În schimb, un tânăr cu un parcurs educațional complet va contribui la dezvoltarea societății. Acesta este motivul pentru care luptăm să prevenim abandonul școlar”, este de părere Simona Bocșan.

Pe lângă educația remedială, Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” a organizat activități menite să le dezvolte copiilor abilități socio-emoționale și să le stimuleze creativitatea pentru a-i ajuta la integrarea socială.

Elevii au participat la cercuri de pictură, muzică, dans și sport, dar și la activități de tip „Școala după școală”, în cadrul cărora li s-a oferit și hrană caldă.

Mai mult, excursiile tematice și premierea celor mai buni elevi au reprezentat momente speciale pentru acești copii, multe dintre aceste excursii fiind primele din viața lor.

Copiii noștri s-au bucurat nespus de acest program, care le-a oferit nu doar educație, ci și experiențe noi. Ne propunem să continuăm acest proiect, să ajutăm cât mai mulți elevi să rămână în școală și să le oferim șansa la un viitor mai bun”, a adăugat Bocșan.

Crina Dobocan